لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

الومینیوم آین(aluminum-ion)، آیندهء بطری های موباییل


امروز کمتر کسی را می توان یافت که یک وسیلهء الکترونیک موباییل را با خودش حمل نکند و در این هم جای تردید وجود ندارد که بطری ها نیروی حیاتی و محرکهء همهء وسایل موباییل به شمار می آیند. در حالیکه بطور روز افزون تقاضا در مورد وسایل الکترونیک سبک تر و نازک تر افزایش می یابد، بطری ها نیز بدون اینکه توانایی و قدرت شان از دست دهند، باید باریک تر و سبک تر ساخته شوند که این خود آزمون بزرگ است که در برابر تکنولوژی امروز قرار دارد.

بطری ها باید ارزان تر، مصوون تر و قوی تر طراحی شده، قابلیت چارج شدن سریع را داشته باشند و چنین به نظر می رسد که دانشمندان پوهنتون ستانفورد امریکا که در این عرصه کار می کنند، به موفقیت های دست یافته و پاسخ به این تقاضا ها را یافته اند.

پروفیسور دای اونگجی (Dai Hongjie) که روی برنامهء انکشاف منابع انرژی موباییل کار می کند، می گوید، برای سالیان متمادی بطری های الومینیوم آین (aluminum-ion) به مثابهء نسل بعدی و سیر تکاملی بطری ها در مرکز و محور تحقیقات کیمیادان های جهان قرار داشته است، اما آنها همیشه با موادی که در ساختن آن استفاده می شود و کارایی بطری را تعیین می کند، مشکلات داشته اند.

پروفیسور دای اونگجی (Dai Hongjie) می گوید که آنها بطورکاملاً تصادفی کشف کردند که یک کتود(cathode) الکترود مثبت چارچ شدهء بطری که از گرافیت ساخته شده است، بهترین کارایی را انجام می دهد.

به گفتهء پروفیسور دای اونگجی بطری های الومینیوم آین (aluminum-ion) به مراتب ارزانتر از بطری های لیتیوم آین بوده، زودتر چارج می شوند و در برابر حریق شدن خیلی مقاوم اند، طوریکه اگر برمه هم شوند، آتش نمی گیرند و مهمتر از همه که خیلی انعطاف پذیراند.

با آنکه بطری جدید ساخته شدهء الومینیوم آین (aluminum-ion) توسط دانشمندان پوهنتون ستانفورد امریکا در ظرف کمتر از یک دقیقه کاملاً چارج می شود و قابلیت 7500 سایکل چارچ را دارد و در حالیکه بطری های لیتیوم آین را صرف می توان 1000 بار چارج کرد، اما هنوز هم بطری های لیتیوم آین مزیت های خودش را دارد.

مهترین اینکه بطری های الومینیوم آین در هر کیلوگرام، ظرفیت 40 وات را دارند، در حالیکه بطری های لیتیوم آین می توانند در هر کیلوگرام 100 تا 260 وات قدرت داشته باشند.

با آنکه تا هنوز به نظر می رسد که راه طولانی در برابر بهتر شدن و وسیعاً مورد استفاده قرار گرفتن بطری های الومینیوم آین (aluminum-ion) وجود دارد، اما دانشمندان از همین حالا آینده ذخایر انرژی موباییل را در انکشاف و توسعهء بطری های الومینیوم آین مشاهده می کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:00 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG