لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

در مورد مژه های چشم چی می دانید؟


داشتن مژه های بلند و زیبا حداقل از زمانه های کلیوپاترا ملکهء مصر یک اصل از مود و زیبایی خانم ها محسوب می شود. دانشمندان از زمانه های باستان به این عقیده اند که وظیفهء مژه ها همانا حفاظت چشمان است، اما در مورد اینکه واقعاً مژه ها چگونه و در برابر چی چشمان را حفاظت می کنند و وظیفهء واقعی آنها چیست؟ حتی بین دانشمندان هم اتفاق نظر وجود نداشته است.

با آنکه متداول ترین تعریف و توضیح وظیفهء مژه ها همانا حفاظت چشمان در برابر گرد وخاک است، اما سه سال قبل دیوید هو (David Hu) استاد انستیتوت تکنولوژی ایالت جورجیای امریکا با دیدن مژه های بلند و زیبای دخترک تازه متولدش تصمیم گرفت تا در مورد مژه ها تحقیقات جدی و همه جانبهء را انجام دهد.

پروفیسور دیوید هو به محصلان دورهء ماستری داواطلب لابراتوار بیو میکانیک انستیتوت تکنولوژی جورجیا و محصلان داواطلب شده از سایر پوهنتون ها وظیفه داد تا طول مژه های حیوانات مختلف پستاندار را اندازه گیری کنند.

وی متوجه شد که طول مژه های همهء پستاندران یک سوم اندازهء طول چشمان آنهاست و بدون در نظرداشت شکل و اندازهء چشمان تناسب آن تغییر نمی کند.

پروفیسور دیوید هو با در نظر داشت اندازهء دقیق طول مژه ها و میزان تناسب آن با اندازهء چشمان، مدل مصنوعی یک چشم را با مژه های آن ساخت و در معرض جریان متداوم هوا قرار داد.

پروفیسور فرانک فش (Frank Fish) استاد پوهنتون وست چستر که در مورد حرکت حیوانات در آب تحقیق کرده است می گوید:
" در گذشته دانشمندان توضیحات مختلف را در مورد وظیفهء مژه ها ارایه می کردند. گفته می شد که مژه ها چشمان را در برابر ذراتی که پایین می افتد، حفاظت می کنند و وظیفهء آخذهء که باعث پلک زدن می شود را نیز به عهده دارند. نقش مژه ها در جلب و فریفتن جنس مخالف نیز یکی از موضوعات مورد مطالعه بوده است."

اما دیوید هو و سایر دانشمندانی که به تحقیقات وی پیوسته اند ثابت کرده اند که مژه ها جریان متداوم هوا را از چشم منحرف می سازد. تحقیقات و اندازه گیری دقیق مژه های 22پستاندار نشان می دهد که طول مژه ها بطور دقیق متناسب با یک سوم اندازهء چشم بوده، صرف همین تناسب می تواند چشمان را در برابر جریان هوا حفاظت کند و مرطوب نگهدارد.

دانشمندان می گویند، اگر بنابر دلیلی این تناسب برهم بخورد، به این معنی که مژه های دراز تر و یا هم کوتاه تر شوند، نه تنها چشمان را در برابر جریان هوا محافظت نمی توانند، بلکه خود هوا را به داخل چشم رهنمایی هم می کنند که برای صحت چشمان خیلی مضر است و در دراز مدت باعث نابینایی می شود.

به این ترتیب تحقیقات دیوید هو و سایر دانشمندان نشان می دهد، خانم های از مژه های بلند و زیبای مصنوعی برای مود و فیشن استفاده می کنند، باید قبل از استفاده از مژه های مصنوعی لحظهء کوتاه در مورد تحقیقات اخیر دانشمندان درنگ و فکر کنند.

XS
SM
MD
LG