لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۸

موتر های که در تاریکی شب می درخشند


از گذشته های دور درخشش برخی موجودات زنده و عناصر کیمیاوی در تاریکی شب باعث حیرت انسان شده است.

در طبیعت برخی موجودات زنده درتاریکی شب می درخشند که شب پره ها و کرم های شبتاب در جمله آن است. این عملیهء تولید نور توسط موجودات زنده به نام بیو لومینی سنیس (Bioluminescence) یاد می شود.

همچنان برخی عناصر کیمیاوی نیز در تاریکی شب می درخشند که از زمانه های باستان استفاده از آن ها در زمینه های مختلف زنده گی انسانی معمول بوده است که مروج ترین آن در ساعت های شب بین است.

امروز از موادی که در تاریکی شب می درخشند در کجا نیست که استفاده نشود. در حال حاضر از مواد شب بین بیشتر در علایم و اشارات ترافیکی، ساختن لباس، رنگ های ناخن، اسباب بازی، تلیفون های موباییل و حتی بوت و دستکول خانم ها استفاده می شود.

اما تا اکنون استفاده از موادی که در تاریکی شب می درخشند در رنگ موترها زیاد هم معمول نبوده است.

اخیراً شرکت موتر سازی نیسان که همواره روی رنگ موترها تجربه می کند و آزمایشات این شرکت در زمینهء رنگ های که خود به خود تمیز می شود هنوز هم ادامه دارد، موتر های را به بازار عرضه کرد که در تاریکی شب می درخشند.

بخش تولیدات اروپایی شرکت نیسان می گوید، با آن که نخستین شرکت موتر سازی نیست که موترهای شب بین را به بازار عرضه می کند، اما تکنولوژی را که استفاده کرده، خاص است.

همیش سکات (Hamish Scott) مخترحی که با نیسان کار می کند و این رنگ خاص محصول این شرکت موتر سازی را "ستارپاد" نام نهاده است، می گوید:

"جلای مخصوصی که رنگ اصلی موتر با آن پوشش می شود در جریان روز روشنایی آفتاب را جذب می کند و برای 8 تا 10 ساعت در تاریکی شب می درخشد."

شرکت نیسان می گوید این پوشش نه تنها در شب می درخشد، بلکه عمر رنگ موترها را نیز افزایش می دهد، طوری که رنگ موتر تا 25 سال دوام خواهد کرد.

شرکت نیسان گفته است، از رنگ های شب بین بیشتر در موتر های "نیسان لیف" که با انرژی برق کار می کند، استفاده خواهد شد.

به این ترتیب در کنار سایر مزیت های رنگ های شب بین، برای کسانی که موترهایشان را در پارکنیگ های مزدحم گم می کنند نیز سهولت زود یافتن موترها مساعد خواهد شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG