لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

گرم شدن اقلیم، "بمب ساعتی" برای کرهء زمین


به یقین که قصه های بزرگان را در مورد برف های شدیدی که در افغانستان می بارید، به خاطر دارید. می گویند که شدت برفباری ها به حدی بود که در کوچه پسکوچه های شهر کهنهء کابل، مردم با عبور از تونل های برفی، رفت و آمد می کردند.

اینک دیگر از آن برف ها در افغانستان خبری نیست. نه تنها هوای کابل، بلکه اقلیم جهان در حال تغییر است و با آنکه دانشمندان در مورد دلایل آن اتفاق نظر ندارند، اما در اینکه هوا مقایسه با گذشته گرم تر شده، هم تردیدی نیست.

دانشمندان می گویند اگر وضعیت به همین ترتیب پیش برود، جهان با یک فاجعهء بزرگ اقلیمی مواجه خواهد شد. مساله به حدی جدیست که اخیراً سازمان ملل متحد، میزبان رهبران بیش از 120 کشور جهان بود که در مورد تغییر اقلیم جهان بحث و گفتگو کردند. رهبران حکومت های جهان تلاش کردند که به منظور تشویق شرکت ها برای استفاده از انرژی پاک یا سبز، یک پالیسی مشترک را طرح کنند. اینکه تلاش های شان تا چه حدی صادقانه، عملی و موثر خواهد بود، امریست که باید آن را در عمل دید.

از آن جایی که زمین خانهء مشترک همگان است، همه باید در حفظ و حراست از آن سهم گیرند. تغییر هم از خود و از شهروندانی منفرد آغاز می شود که برای جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه ای و گرم شدن زمین در حد توانایی شان تلاش می کنند و این تلاش ها آغازهم شده است.

اخیراً یکی از فامیل های سرمایه دار امریکا، خانوادهء راکفلر که بیشترین سرمایه گذاری را در بخش نفت کرده است، اعلان کرد که 860 ملیون دالر داریی اش را از سرمایه گذاری در بخش نفت بیرون می کند و آن را در زمینهء تولید انرژی پاک یا سبز سرمایه گذاری خواهد کرد.

شدت تغییر اقلیم جهان در حدیست که دانشمندان در مورد آب شدن یخ های دایمی قطب ها ابراز نگرانی کرده، آن را نتیجهء فعالیت های بشری می دانند.

دانشمندان ادارهء تحقیقات فضای امریکا (ناسا) می گویند، یخ های دایمی قطبی ها هر دهسال 13 درصد کاهش می یابد. به عقیدهء ساینسدان های بریتانیایی، یخ ها خیلی سریع تر از همه پیش بینی های قبلی در حال ذوب شدن بوده، ضخامت آنها نسبت به گذشته خیلی کاهش یافته است.

به عقیدهء دانشمندان اگر یخ های قطبی ذوب شود، سطح آب ابجار بلند می رود. زمین های که در نزدیک سواحل و پایین تر از سطح آب آبحار قرار دارد، زیر آب می شود. حیات وحش که زنده گی آن ها وابسته به یخ هاست از بین می رود. سطح افرازات گاز میتان ابحار افزایش یافته و با تبخیر بیشتر آب به اتمسفیر زمین سطح گازهای گلخانه ای افزایش یافته، هوا گرم تر می شود. با گرم شدن هوا زنده گی انسان ها، حیات وحش و نباتات با تهدید مواجه شده، زمین شاهد توفان های بی سابقهء خواهد بود.

به این ترتیب اگر انسان جلو فعالیت های را نگیرد که گاز های گلخانه ای را افزایش می دهد و برای جلوگیری از آن مسوولانه بر خورد نکند، تغییر اقلیم زمین غیر قابل بر گشت خواهد بود و برای نسل های بعدی میراثی جز ویرانی نخواهد داشت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:49 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG