لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۵۹

هند با منگل یان (Mangalyaan) در مدار مریخ


به یقین که می دانید ستارهء مریخ از گذشته ها در معرض توجهء انسان قرار داشته است. موجودیت مقدار زیاد اوکساید آهن در ترکیب خاک این ستاره باعث آن شده است که در فضا برنگ سرخ دیده شود، پس بی جهت نیست که در اساتیر باستانی از آن به نام خدای جنگ «مریخ یا مارس» یاد کرده اند.

مریخ نظر به فاصلهء با آفتاب چهارمین ستاره بوده، دارای اتمسفیر نازک، دره ها، کوه ها، صحرا ها و مهتاب است.

شباهت های مریخ با کرهء زمین باعث آن شده است تا انسان همیشه آرزوی مسافرت و این پرسش که "آیا در مریخ حیات وجود دارد" را در دل بپروراند.

بعد از مسافرت نخستین فضانورد به ماورای جو زمین و سفر به مهتاب، سفر به مریخ هدف بعدی دانشمندان عرصهء تحقیقات فضایی بوده است.

جالب اینست که اخیراً یک بنیاد هالندی به نام مارس ون فوندیشن (MarsOne foundation) برنامهء را اعلان که بر اساس آن می خواهد خواب مسافرت انسان را به مریخ در سال 2022 میلادی تحقق می بخشد. اما بنیاد مارس ون فوندیشن گفته است که این سفر یکطرفه خواهد بود و فضانوردانی که به مریخ می روند، برای همیشه در آن جا باقی خواهند ماند.

ولی تا اکنون نصف تلاش های که به خاطر رسیدن به کرهء مریخ صورت گرفته، ناکام بوده است. در سال 2003 میلادی یک تلاش جاپان و در سال 2011 یک تلاش چین برای رسیدن به کرهء مریخ ناکام شد.

تا چندی قبل صرف سفینه های فضایی امریکا، روسیه و اروپایی ها توانسته بودند که به مریخ برسند.

اخیراً سفینهء فضایی ساخت هند که منگل یان (Mangalyaan) نام دارد و حدود 10 ماه قبل به فضا پرتاب شده بود، بعد از پیمودن فاصلهء 660 ملیون کیلومتر به تاریخ بیست و سوم سپتامبر سال 2014 میلادی بطور موفقانه داخل مدار کرهء مریخ شد.

نرندرا مودی صدراعظم هند در حالیکه با شادمانی در سازمان تحقیقات فضایی (ISRO) آن کشوردر نزدیک شهر بنگلور (Bangalore) صحبت می کرد با ابراز اینکه، موفقیت برنامهء فضایی یک سمبول درخشان توانایی هند به حیث یک ملت است. اظهار داشت:

"امروز یک صفحهء جدید تاریخ باز شد. تلاش متهورانه ما برای دسترسی به ناشناخته ها به رسیدن به آنچه که تقریباً ناممکن به نظر می رسید، انجامید. من به دانشمندان ادارهء (ISRO) و مردم هند این مناسبت تاریخی را تبریک می گویم."

پیروزی ماموریت سفینهء فضایی منگل یان (Mangalyaan) که برای تحقیقات در زمینهء جستجوی حیات در کرهء مریخ طرح شده است، منبع بزرگ افتخار ملی هند به شمار می آید که برای موفقیت در عرصهء تحقیقات فضایی در آسیا رقابت می کند.

هند می خواهد در زمینهء تحقیقات فضایی از چین که ملیارد ها دالر را در این عرصه مصرف کرده است، عقب نماند. چین تلاش می کند که تا پایان دههء جاری یک استیشن فضایی را در ماورای جو زمین بسازد.

هند برای ماموریت سفینهء فضایی منگل یان صرف 74 ملیون دالر را مصرف کرده است که در تناسب با مصارف سفینهء فضایی میون (MAVEN) ادارهء تحقیقات فضایی امریکا یا ناسا (NASA) خیلی ناچیز است.

با موفقیت ماموریت سفینهء فضایی منگل یان و داخل شدن آن به مدار کرهء مریخ، هند داخل کلپ نخبه گان عرصهء تحقیقات فضایی شد که ایالات متحدهء امریکا، روسیه و اروپا عضویت آن را داشته، می توانند از رسیدن به کرهء مریخ افتخار کنند.

به ترتیب دیری نخواهد گذشت که خواب مسافرت انسان هم به مریخ تحقق یابد.

XS
SM
MD
LG