لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

آیا فیس بوک صفحه آزار و اذیت دیگران است!؟


در میان بسیاری از شبکه های مجازی، فیسبوک در افغانستان یک قدم جلوتر پا گذاشته و جوانان زیادی را مصروف خود ساخته است.

اکثر جوانان که به انترنت دسترسی دارند حساب کاربری فیس بوک نیز دارند. حتا هستند جوانانی که صرف برای باز کردن صفحه فیسبوک به انترنت کلپ ها مراجعه می کنند.

شماری از جوانان در فیس بوک مطالبی مانند خبر، فکاهی، شعر، درد دل ، شعار و گفته های دانشمندان را شریک می سازند و از آن استفاده خوبی بدست می آورند.

یکی از اعضای فیس بوک حمید نذیر محصل یکی از پوهنتون های خصوصی و عضو تیم فوتبال افغانستان است که در مورد سهولت های که فیسبوک برایش ایجاد کرده است خیلی راضی بود.

فیس بوک از شبکه های اجتماعی مجازی است که به واسطه آن می توان با دوستانی که دارای حساب کاربری در فیسبوک هستند، عکس، فلم یا پیغام به اشتراک گذاشت.

طبیعی است چنین امکانات در انترنت باعث سهولت شده اما تعداد ی از جوانان استند که با اشتراک گذاشتن چنین عکس ها و موضوعات یا به اصطلاح تک کردن عکس ها و فلم ها در صفحه دوستان شان و توقعات زیاد، آنها را بیزار از فیس بوک نموده اند.

بشیر احمد از تک کردن عکس های دوستانش در صفحه فیس بوکش در عذاب بوده و می گوید، بعضاً هفته ها می گذرد فیس بوک خود را باز نمی کند.

شماری دیگر از جوانان می گفتند که فیسبوک یک صفحه اجتماعی است نه سیاسی و عدهء از جوانان از این شبکه به گونه درست استفاده نمی کنند.

به نظر آگاهان امور، فیس بوک یک وسیله چند جانبه است که جوانان را با هم در ارتباط قرار می دهد اما یک مشکل که وجود دارد توقعات جوانان از یک دیگر نه تنها در فیسبوک زیاد است بلکه بیرون از فیس بوک هم وجود دارد که این عدم آگاهی جوانان از استفاده تکنالوژی است.

مجید قرار یک تن از آگاهان امور اجتماعی می گوید، جوانان باید مهارت های پُست کردن مطالب و عکس را بیاموزند.

آقای قرار در ادامه افزود، تنها گذاشتن عکس و یا ستایش خود در صفحه فیسبوک راه جلب کردن مخاطبین نیست راه های مثبت دیگری هم وجود دارد برای مطرح کردن شما در صفحه فیسبوک.

به گفته برخی از آگاهان، فیس بوک دو روی دارد، روی مثبت و منفی پس بهتر است از جنبه های مثبت آن استفاده کرد.

رومان، جوانی که بعد از حکومت طالبان چانس تحصیلات به کشور های خارجی برایش مهیا شد!

رومان جوانی از ولسوالی بگرامی که تحصیلاتش را در لیسه بگرامی تا صنف نهم در دوره طالبان پیش می برد و بعد از حکومت موقت حامد کرزی از طریق مکتب برایش بورسیه می آید بعد از سپری کردن شش دوره امتحان کامیاب شده و برای ادامه تحصیلات بعد از صنف نهم راهی کشور امریکا می شود.

او می گوید چون در قریه زندگی می کرد زمانیکه دوست ها و خویشاوندان از کامیاب شدن و رفتنش به خارج خبر شده بودند خیلی خوش بودند که یک جوان از قریه به خارج از کشور می رود.

رومان از سیستم درسی که بعد از صنف نهم در انجا پیش برده خیلی راضی بود.

او بعد از اینکه از کشور امریکا بر می گردد، بورسیه دیگر می گیرد و برای ادامه تحصیلات عالی راهی کشور هندوستان می شود و پوهنځی حقوق و دوره ماستری را آنجا به پایان می رساند.

قسیمکه همه می دانیم هندوستان یکی از کشور های با هنر های مختلف و زیاد تر جوانان که آنجا تحصیلات را پیش می برند در پهلوی تحصیلات و مسلک شان یک هنر را هم پیش می گیرند که رومان هم نه تنها در کشور هندوستان بلکه در کشور امریکا هم صنف هنری توله و گیتار را تعقیب نموده است، و در کشور هندوستان هنر سینما را پیش گرفته و در چندین فلم ها رول مرکزی را بازی نموده است.

رومان می گوید، با آنکه هنر پیشه شدن یا به اصطلاح بچه فلم شدن در بین افغانها یک مسلک خوبی پنداشته می شود اما فلم های که او در انجا تهیه کرد نه تنها بالای جوانان افغان بلکه بالای سایر محصلین در هندوستان نیز تاثیرات مثبت خود را داشته است.

رومان که 25سال عمر دارد افزون بر آن که در یکی از انستیتوت های زبان های خارجی به حیث استاد انگلیسی تدریس می کند، در چندین پوهنتون های خصوصی به حیث استاد انگلیسی و استاد حقوق به محصلین آموزش می دهد و در آینده خواب و آرزو های زیاد دارد که بتواند از طریق هنر و تحصیل خدمتی به کشورش نماید و کشور خود را مانند کشور های پیشرفته جهان بیبیند.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر: هفته دو بار روزهای شنبه و دوشنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:35 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG