لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۴:۱۰

گرافن (graphene) صد بار محکم تر از فولاد!


به یقین که می دانید کاربن یک عنصر خیلی مهم و حیاتی بوده، حتی طبیعت و موجودات زنده را نمی توان بدون آن تصور کرد. اما آیا می دانید که کاربن خالص به ضخامت یک اتوم که به نام گرافن (graphene) یاد می شود و تقریباً شفاف می باشد، حدود 100 بار محکم تر از فولاد است؟

قدرت محکم بودن گرافن در سطحیست که اگر وزن یک فیل بالای نوک پنسل متمرکز شود، شاید بتواند ورقهء گرافن را سوراخ کند.

دانشمندان جهان برای ده ها سال در مورد گرافن تیوری پردازی کردند، تا اینکه در سال 2004 میلادی برای نخستین بار گرافن در لابراتور ساخته شد.

ساختمان گرافن طوریست که اتوم های کاربن در یک موزاییک اکساگون (شش ضلعی) کنار هم قرار می گیرند. گرافن در حقیقت یک مادهء دو بعدیست، یا به عبارهء دیگر ضخامت آن یک ملیون مراتبه کمتر از کاغذ معمولی بوده، در حقیقت ارتفاع ندارد.

گرافن (graphene) وزن خیلی کم دارد و با موثریت خیلی عالی هادی جریان برق و حرارات است، به این معنی که جریان برق و حرارت تقریباً بدون ضایع شدن از آن عبور می کند.

با در نظرداشت این خصوصیات گرافن، دانشمندان جهان از آن برای ساختن نسل بعدی نیمه هادی ها یا سیمی کاندکتورهای الکترونیک استفاده می کنند.

پروفیسور توماس ای. ملوک (Thomas E. Mallouk) دانشمند پوهنتون ایالات پنسلوانیای امریکا می گوید:
"موادی زیاد لایه ای مانند گرافن وجود دارند که دارای خصوصیات خیلی جالب اند، ولی تا اکنون ما نمی توانستیم این لایه ها را بدون صدمه رسیدن به آنها از هم جدا کنیم."
تیم دانشمندان پروفیسور توماس ای. ملوک نشان دادند که تا هنوز هم شیوهء جدا ساختن لایه های کواتیاکووا (Kovtyukhova) مانند سایر شیوه های موجود در جدا ساختن لایه ها موثر است و از آن می توان در جدا ساختن لایه های کاربن نیز استفاده کرد.

قبلاً نیز نتایج تحقیقات یک تیم دانشمندان کالج ترینتی دوبلن (Trinity College Dublin) بریتانیا واضح ساخته بود که تولید گرافن به پیمانهء وسیع ممکن است.

به این ترتیب اگر دانشمندان جهان به تولید وسیع گرافن موفق شوند، جهان تکنولوژی و الکترونیکس شاهد یک انقلاب بزرگ خواهد بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG