لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

مسحور جمال هنرمند معرف افغان به جاویدانگان پیوست


جلیل احمد مسحور جمال در سال 1324 شمسی در شهر کابل به دنیا آمد و از لیسه جبیبیه فارع شد. وی تحصیلات عالیش را در رشتهء زبان و ادبیات دری در پوهنتون کابل تمام کرد.

مسحور جمال از آوان نوجوانی با اجرای ترانه های استاد غلام حسین پدر استاد سرآهنگ در محافل مکتب هنرنمایی کرد و یکجا با احمد ظاهر و هنرمندان جوان دیگر گروهء هنری لیسهء جبیبیه ساخت.

وی با آهنگ "وفا می کنی یا جفا می کنی" که کاپی یک آهنگ هندی بود همکاریش را با رادیو آفغانستان آغاز کرد و با آهنگ "بعد از خدا یگانه خدای دلم تویی" راهش به دل دوستداران هنر موسیقی باز کرد.

مسحور جمال بر علاوهء اجرای آهنگ های دیگران، خود آهنگساز توانمند و نوازندهء با استعداد و مبتکر بود که با مهارت فلوت و آرگن می نواخت. وی در طول زنده گی هنریش چندین ارکستر موسیقی افغانستان را رهبری کرد و خود بیش از دوصد آهنگ ساخت.

مسحور جمال هنرمند صاحب سبک بود و برخی از زیباترین آهنگ های حماسی و میهنی افغانستان یا از ساخته های اوست و یا هم مسحور جمال آنها را اجرا کرده است.

مسحور جمال در سال ۱۳۶۷ شمسی لقب "کارمند شايسته فرهنگ" افغانستان را به دست آورد و بعد از آغاز جنگ های داخلی در افغانستان مجبور به ترک وطن شد و به هالند مهاجرت کرد.

مسحور جمال ناوقت شام یکشنبه‌ بیست و چهارم اگست سال 2014 میلادی در شهر هارنهم هالند چشم از جهان پوشید.

مسحور جمال عاشقانه زیست و آفرید. وی در یکی از آخرین آهنگ هایش با تصنیف هلالی چغتایی عواطف اش را با دوستداران هنر موسیقی تقسیم می کند و به یقین که صدایش برای سالیان متمادی در ذهن دوستداران هنر موسیقی افغانستان زنده خواهد بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:30 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG