لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۰۴

انجن های راکت با نیروی محرکهء برقی


پرواز بسوی سیارات دور از زمین همواره در محور رویا ها، توجه و تلاش های دانشمندان جهان بوده است، انسان با پرواز نخستین فضانورد و فرود آمدن به روی کرهء مهتاب فصل تازه ای از تحقیقات تکنولوژیک را آغاز کرد.

در پرواز بسوی سیارات و کهکشان های دور، در کنار صدها مساله و دشوار های که در برابر دانشمندان جهان قرار دارد و باید حل شود یکی هم ساختن انجن هایست که بتواند با سرعت از جو زمین خارج شده و با استفاده از کمترین و موثرترین مواد سوخت فاصله های زیاد را بپیماید.

به سلسله این تلاش ها یکی هم ساختن سفیه های فضایی مدور با مانند بشقاب هاب پرنده است که اخیراً ادارهء ملی تحقیقات فضایی امریکا یا ناسا (NASA) آن را آزمایش کرد.

این سفینهء فضایی که شکل مدور بشقاب مانند را داشت، روز یکشنبه 29 جون سال 2014 میلادی توسط یک بالون بزرگ مملو از گاز هلیوم بعد از آنکه به ارتفاع 36500 متری از سطح زمین انتقال یافت، در فضا رها شد و با استفاده از انجن های راکت به سرعت چهار برابر مافوق سرعت صوت تا ارتفاع 55 هزار متری زمین پرواز کرد.

استفاده از انجن های راکت مروج ترین و در حال حاضر یگانه وسیله ایست که با استفاده از آن انسان می تواند از جو زمین خارج شود. در انجن های راکت گاز های که در اثر احتراق مواد سوخت با فشار از انجن خارج می شود، باعث حرکت سریع راکت شده، آن را به سرعت از جو زمین خارج می سازد. اما برای تولید گازات آن احتراق مواد لازم است و مواد سوخت هم بالاخره تمام شدنیست.

روی همین دلیل دانشمندان جهان همواره در جستجوی راه ها و انجن های متبادل بوده اند و آن طوری که دانشمندان همواره از درس های گذشته در تحقیقات آینده استفاده می کنند، ادارهء ملی تحقیقات فضایی امریکا یا ناسا (NASA) می گوید اخیراً انجنی را آزامایش کرده است که برای حرکت سریع به مواد سوخت سنتی نیاز ندارد.

به گفتهء دانشمندان ناسا آن ها توانسته اند به قدرت 30 تا 50 میکرونیوتن فشار انجن راکت را با استفاده از نیروی محرکهء برقی به وجود بیاورند.

به عقیدهء دانشمندان عرصهء تحقیقات فضایی، آزمایش انجن راکت با نیروی محرکهء برقی خیلی امیدوار کننده به نظر می رسد و نتایج این تحقیقات ادارهء ملی تحقیقات فضایی امریکا یا ناسا (NASA) می تواند در دراز مدت به ساختن انجن های بیانجامد که با استفاده از انرژی برقی کهکشانی در فضا حرکت خواهند کرد که خیلی ارزان، قابل دسترسی و آماده برای پرواز های دور خواهند بود.

بناً دیری نخواهد گذشت که پرواز با راکت های که با نیروی محرکهء برقی حرکت خواهند کرد به یک امر معمولی مبدل شود.

انجن های راکت با نیروی محرکهء برقی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG