لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۱۷

"پخش امواج پارازیت، جلوگیری از پیش بینی توفان ها"


به یقین که می دانید ایران از جملهء کشورهایست که به شدت با نشرات خارجی مبارزه کرده به همهء طریقه های ممکن تلاش می کند تا مردم این کشور را از شنیدن رادیو ها و دیدن تلویزیون های خارجی مانع شود.

رژیم جمهوری اسلامی ایران برای ممانعت از دسترسی مردم آن کشور به اطلاعات برعلاوهء ضبط دیش ها و ریسیورهای (آخذه) های ستلایت و جریمه های نقدی از پخش پارازیت روی امواج رادیویی و ستلایت نیز استفاده می کند.

پارازیت های پخش شده نه تنها امواج رادیویی و ستلایت را مختل ساخته، دیدن و شنیدن آن ها را نا ممکن می سازد، بلکه می توانند عواقب ناگوار دیگر را نیز در قبال داشته باشد.

اخیراً تکنولوژی پخش پارازیت روی امواج رادیویی و ستلایت در اینکه ادارهء هوا شناسی ایران نتوانست یک توفان شدید و سهمگین ریگ را پیش بینی کند، ملامت دانسته می شود. این توفان سهمگین به تاریخ 22 جولای تهران را مورد هدف قرار داد و باعث هلاکت پنج تن شد. همچنان در اثر یک توفان مشابه به تاریخ دوم جون جریان برق حدود 50 هزار منزل در پایتخت ایران قطع شد که در عدم پیشبینی آن نیز گفته می شود تکنولوژی پخش پارازیت تاثیر داشته است.

براساس راپور آژانس خبری ایسنا، ادارهء هواشناسی ایران گزارشی را به پارلمان آن کشور ارایه کرده است که در آن ادعا می شود، تکنولوژی پخش پارازیت باعث جلوگیری از زیگنال های توفان اخیر ریگی شده است.

از مدت های به اینسو این مساله که پخش پارازیت روی امواج رادیویی و ستلایت بر علاوهء مختل ساختن سیستم های ادارهء هواشناسی، روی صحت انسان چی تاثیرات سوء دارد و اگر دارد این تاثیرات در چی سطح می باشد، نگرانی جدی را بین مردم ایران باعث شده است.

شدت این نگرانی ها در سطحی ایست که حتی "شفقنا" (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) در مورد تاثیرات تکنولوژی پخش امواج پارازیت بر صحت انسان، از آیت الله موسوی اردبیلی روحانی ارشد ایران پرسید که آیا پخش این پارازیت ها از لحاظ شرعی مجاز است؟

آیت الله موسوی اردبیلی در پاسخ به این پرسش "شفقنا" (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) گفت:

"حتی اگر مختل ساختن امواج ستلایت یک وسیلهء موثر حفاظت از ارزش های اسلامی هم محسوب شود، اما اگر صحت انسان را با تهدید مواجه می سازد، براساس احکام اسلامی استفاده از آن مجاز نیست."

این اظهارات آیت الله موسوی اردبیلی روحانی ارشد ایران، توسط برخی آژانس های خبری مشهور آن کشور به حیث فتوا در مورد پخش امواج پارازیت بر امواج ستلایت، تلقی شده است.

با آنکه مقامات ایران تاثیرات سوء تکنولوژی پخش پارازیت را پذیرفته اند، اما در مورد سیستم ها و چگونه گی تلاش های پخش پارازیت روی امواج ستلایت و رادیویی شفاف نبوده و در مورد آنکه از چی سیستم های برای این کار در ایران استفاده می شود از ارایهء معلومات خودداری می کنند.

XS
SM
MD
LG