لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۵۵

تعیین مقدار شکر در خون، توسط کانتک لینز هوشمند


آیا می دانید که حدود 382 ملیون تن در جهان از بیماری شکر یا دیابیتیس (diabetes) رنج می برند و تعداد بیماران شکر صرف در ایالات متحدهء امریکا 29 ملیون تن است که 9.3 درصد نفوس آن کشور را تشکیل می دهد؟

در بیماری شکر یا دیابیتیس (diabetes) بدن انسان توانایی برخورد لازم با شکر را ندارد و دلیل آن کمی مقدار یا عدم تولید مادهء انسولین و یا هم مقاومت در برابر آن است. بناًبرآن برای بیماران شکر خیلی مهم است تا روزانه و حتی هر لحظه بطور دقیق در مورد مقدار موجود شکر در خون شان اطلاع داشته و بر اساس آن، مقدار معین ادویه لازم را بگیرند.

در حال حاضر بیماران شکر روزانه توسط یک دستگاه کوچک مخصوص با سوزن زدن نوک انگشتان شان مقدار شکر موجود در خون را معاینه می کنند.

اما جالب است بدانید که اخیراً شرکت نوورتیس الکن (Novartis's Alcon) که در عرصهء شیشه های عینک و کانتکت لینز فعالیت دارد و در سال 2013 میلادی حدود 10.5 ملیارد دالر عاید داشت، همراه با شرکت گوگل اعلان کرده اند که با توسعه و ترویج ساختن لینزهای هوشمند (smart lenses) بعد از این بیماران شکر قادر خواهند بود تا هرلحظه از مقدار موجود شکر در خون شان اطلاع حاصل کنند.

ساختمان این لنیزهای هوشمند (smart lenses) که در ماه جنوری سال جاری میلادی توسط شرکت نوورتیس الکن (Novartis's Alcon) و گوگل معرفی شد، طوریست که یک آخذهء کوچک اطلاعات لازم در مورد مقدار شکر موجود در اشک چشمان را از طریق یک آنتن باریک تر از موی انسان به کمپوتر، تبلت، تلیفون موباییل و سایر دستگاه های دارای سیستم عامل اندروید انتقال می دهد.

این لینز های هوشمند بر علاوهء ارایهء اطلاعات در مورد مقدار شکر قادراند تا مانند اتوفوکس (autofocus) کمره ها عمل کرده، برای بهتر دیدن کمک کنند. به عباره دیگر این لینزهای هوشمند بطور اتوماتیک خودرا با درجهء چشمان استفاده کننده عیار ساخته، مطابق به نمرهء عینک طبی وی عمل می کنند.

جوجیمنز (Joe Jimenez) رییس عمومی شرکت نوورتیس الکن (Novartis's Alcon) می گوید:

"حرکت بسوی رشد و توسعهء تکنولوژی موباییل یا همراه طبی، بیماران را قادر می سازد تا خود بطور مستقل حالت صحی شان را تحت کنترول داشته باشند."

همچنان استفاده از این لینز ها مصارف بیماران را در حالات مزمن مریضی شکر بطور قابل ملاحظه کاهش می دهد.

چندی قبل شرکت اپل نیز با معرفی هلت کت (HealthKit) وسیلهء کوچکی را معرفی کرد که در مورد وضعیت صحی به استفاده کننده، معلومات ارایه می کند.

به این ترتیب تکنولوژی کوچک موباییل یا همراه به سرعت داخل عرصهء طبابت شده، دیری نخواهد گذشت که بیماران با استفاده از دستگاه ها و روبت های کوچک خود عملیه های مغلق طبی را به تنهایی و مستقلانه انجام دهند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG