لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۵۸

در مورد پروژهء لوون (Loon) چی می دانید؟


اگر به خاطر داشته باشید در یکی از برنامه های گذشتهء ساینس و تکنولوژی، گفته شد که تعدادی از شرکت های بزرگ تکنولوژی جهان می خواهند امکان دسترسی به شبکهء انترنت را برای همهء باشنده گان کرهء زمین فراهم کنند و حدود پنج ملیارد باشندهء کرهء زمین که در حال حاضر به انترنت دسترسی ندارند، خواهند توانست به طور مجانی با شبکهء جهانی انترنت وصل شوند.

تا اکنون برای عملی ساختن این پروژه، شرکت فیسبوک که سرمایه آن صدها ملیارد دالر تخمین می شود، چندین شرکتی را خریداری کرده است که طیارات بی پیلوت می سازند.

آخرین خریداری فیس بوک شرکت تیتان ایروسپیس (Titan Aerospace) بود که طیارات بی پیلوتی را می سازد که با انرژی آفتاب کار کرده و می توانند در ارتفاع 20 کیلومتری از سطح زمین، یعنی در حاشیهء اتموسفیر برای مدت بیش از پنج سال بدون وقفه پرواز کرده، در هوا باقی بمانند.

برعلاوهء فیسبوک تعدادی از شرکت های دیگر هم روی پروژهء انترنت برای همه کار می کنند.
طور مثال:
شرکت گوگل خیلی وقت تر از فیسبوک این برنامه را به کمک آنتن های و آخذه های که در بالون های بزرگ هوایی نصب شده، آغاز کرده است.

پروژهء انترنت مجانی شرکت گوگل لوون (Loon) نام دارد، بالون های این پروژه در استرتوسفیر زمین که حدود دو برابر بلند تر از ساحهء پرواز طیارات است، پرواز می کند.

در استرتوسفیر زمین، لایه ها مختلف جریانات هوا در حرکت اند که هر کدام به استقامت های مختلف و سرعت های متفاوت حرکت می کنند.
بالون های پروژهء لوون که وسایل مخصوص خیلی پیشرفته در آن تعبیه شده است با گرفتن و یا کم کردن ارتفاع، با استفاده از جریانات هوا به استقامت های دلخواه حرکت می کنند. مردم می توانند با استفاده از آنتن های مخصوص انترنت که بالای خانه هایشان نصب شده است، با بالون های شرکت گوگل وصل شده و طریق بالون های لوون (Loon) با شبکهء جهانی انترنت که در سطح زمین قرار دارد، وصل شوند.

شرکت گوگل همچنان گفته است که برای موفقیت پروژهء انترنت برای همه، حدود 180 ستلایت کوچک و متوسط را به فضا خواهد فرستاد.

به عقیدهء کارشناسان در عقب این همه تلاش های ظاهرهاً خیرخواهانه، اهداف اقتصادی و دستیابی به بازارهای دست نخوردهء کشورها و مناطقی قرار دارد که تا هنوز شرکت های بزرگ مانند گوگل، فیسبوک، ای.بی (e.bay) و دیگران نتوانسته اند به تریلیون ها دالر سرمایه دست نخوردهء آن ها دست یابند.

به هر صورت با آنکه هدف نهایی هر چه باشد، مهم است، اما مهمتر از آن نخواهد بود که در اثر این تلاش ها و رقابت های تجارتی دریچهء تماس با جهان، دسترسی به اطلاعات و بالاخره دستیابی به شبکهء جهانی انترنت برای پنج ملیارد یا 60 درصد باشنده گان کرهء زمین که در حال حاضر به انترنت دسترسی ندارند، فراهم خواهد شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:20 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG