لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۲۰

هوشدار (FBI) در مورد جاسوسی تکنولوژیک روسیه


در حال حاضر اکثر کشورهای پیشرفتهء جهان برای توسعه و انکشاف تکنولوژی جدید و مدرن ملیارد ها دالر را سرمایه گزاری و مصرف کرده، تلاش می کنند تا اطلاعات و معلومات مهم در مورد این تحقیقات و اکتشافات جدید تکنولوژیک محرم نگهداشته شود، اما همواره می توان افراد، گروه ها و حتی کشورهای را سراغ کرد که می خواهند با استفاده از شیوه های نا مشروع این اطلاعات را بطور مجانی و غیر مجاز آن بدست بیاورند.

جاسوسی و کسب اطلاعات در مورد شیوه های کار و صنعتکاری و بالاخره پیشرفت های تکنولوژیک کشور ها، از زمانه های باستان معمول بوده است، روی همین دلیل جاسوسی تکنولوژیک و تجارتی و مبارزه با آن یکی از استقامت های اساسی کاری خدمات جاسوسی و ضد جاسوسی نه تنها شرکت ها، بلکه کشور های بزرگ جهان را تشکیل می دهد.

اخیراً ادارهء تحقیقات فدرالی ایالات متحدهء امریکا (اف. بی. آی) به پوهنتون ها و موسسات تحقیقاتی جدید و هم پیشتاز و بزرگ آن کشور هوشدار داد که روسیه می خواهد از طریق سرمایه گزاری و همکاری در عرصهء ساینس، اطلاعات حساس تکنولوژیک را سرقت کند.

در حالیکه ایالات متحدهء امریکا در آستانهء بازنگری پالیسی های آن کشور با روسیه قرار دارد، مشارکت در عرصهء تکنولوژی حساس در محور روابط دو جانبه بین این دو کشور قرار دارد.

سرازیر شدن ملیارد ها دالر پول روسیه به عرصهء نوآوری های ساینس و تکنولوژی در امریکا باعث آن شده است تا این عرصه در معرض خطر جاسوسی روسیه قرار گیرد.

دفتر بوستن ادارهء تحقیقات فدرالی ایالات متحدهء امریکا (اف. بی. آی) این هوشدار را به انستیتوت تکنولوژی ماساچوسیتس (MIT) انتقال داده است که شریک روسی اش نهاد (Skolkovo initiative) با موتر سازی کاماز که برای اردوی روسیه موتر های ضد مرمی را فراهم می کند، کار می کند.

با آنکه نهاد (Skolkovo initiative) از تبصره در این مورد خودداری کرده است، اما بوستن میزبان یک شرکت دیگر روسی (Russian Venture Company) یا آر. وی. سی (RVC) هم است که 62 ملیون دالر را در ایالات متحدهء امریکا سرمایه گزاری کرده است.

اکسل تلمن (Axel Tillmann) مسوول شرکت (RVC) در امریکا با رد این ادعای ادارهء تحقیقات فدرالی ایالات متحدهء امریکا (اف. بی. آی) می گوید:
"ما همکاری های دوجانبه را در عرصهء تجارت و در سطح تجارت کمک می کنیم و این ماموریت اصلی ماست. من شاهد حتی یک مدرک مجرد هم نبوده ام که از روی میز من گذشته باشد، یا در مورد آن شنیده باشم که شک را در مورد ادعای (FBI) باعث شود."

بهر حال از آنجاییکه در طول تاریخ بشریت بدست آوردن اطلاعات علمی حتی مسیر جهانگشایی ها تغییر داده است، در حال حاضر جاسوسی و کسب اطلاعات در عرصهء سیانس و تکنولوژی می تواند مسیر صنعتی کشورها را تغییر داده، تریلیون ها دالر ارزش داشته باشد، بناً همهء حکومت ها، نهاد ها و شهروندان کشورها تلاش دارند تا برای حفظ منافع میهن شان، اطلاعات و معلومات حساس علمی و نظامی را مصوون نگهداشته از آن حراست کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:39 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG