لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

روسیه برنامهء "انترنت مستقل" را چگونه عملی خواهد کرد؟!


 "چیبوراشکه" قهرمان فلم های کارتونی سال های (1966) میلادی اتحاد شوروی سابق
"چیبوراشکه" قهرمان فلم های کارتونی سال های (1966) میلادی اتحاد شوروی سابق

در حال حاضر تعداد کسانی که در جهان به شبکهء انترنت دسترسی دارند به حدود 2.7 ملیارد تن می رسد و با آنکه 5 ملیارد باشندهء این کرهء خاکی از دسترسی به شبکهء جهانی انترنت محروم اند، امروز کمتر کسی را در جهان می توان یافت که نام انترنت را نشنیده باشد.

در حالیکه ارسال ایمیل و تبادلهء پیام ها از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر به یک امر عادی مبدل شده است و مهمترین اطلاعات و معلومات را می توان با یک کلیک دریافت کرد، برخی کشورها و نظام ها مستبد با هراس از اینکه مردم با اطلاع و دسترسی به اطلاعات و ارتباط با جهان می توانند حقوق حقهء شان را مطالبه و برای نیل به آن مبارزه کنند، تلاش دارند، دسترسی شهروندان شان را به شبکهء جهانی انترنت و رسانه های اجتماعی محدود سازند.

با آنکه این تلاش های غیر دموکراتیک در کشورهای مختلف جهان به اشکال، نام ها و بهانه های متفاوت صورت می گیرد، اما مفهوم و هدف یگانه دارد که همانا سانسور و ممانعت از دسترسی شهروندان به اطلاعات است.
اخیراً مقامات روسیه اعلان کرده اند که شبکهء مستقل انترنت خودرا ایجاد خواهند کرد و بدین وسیله کریملن خواهد توانست، سانسور وسیع را بر شهروندان آن کشور تطبیق کند. این پیشنهاد قبلاً توسط مجلس سنای روسیه مطرح شده بود.

سناتور ماکسیم کوادزهرادزه (Maksim Kavdzharadze) می گوید این پیشنهاد براطلاعات و معلومات علمی تطبیق خواهد شد و سمبول این شبکهء انترنت روسی قهرمان فلم های کارتونی سال های (1966) میلادی اتحاد شوروی سابق "چیبوراشکه" (cheburashka) خواهد بود.

دیده شود که روسیه در ایجاد و شبکهء انترنت مستقل خودش و تحمیل سانسور بر شهروندانش از کدام مدل پیروی خواهد کرد؟

قبل از روسیه کشورهای کوریای شمالی زیر نام "جدار باغ"، چین تحت نام "دیوار بزرگ چین"، ایران به نام "شبکهء حلال" و ترکیه برنامهء های وسیع ایجاد و سانسور شبکهء جهانی انترنت را طرح و عملی کرده اند که تا اندازهء توانسته است، دسترسی شهروندانشان را به شبکهء جهانی انترنت و رسانه های اجتماعی محدود سازد.

به این ترتیب در حالیکه جهان متمدن تلاش می کند، دسترسی به شبکهء جهانی انترنت و رسانه های اجتماعی را برای همهء باشنده گان کرهء زمین بطور مجانی فراهم کند، دیده شود که روسیه برای جلوگیری از دسترسی شهروندانش به اطلاعات برنامهء "انترنت مستقل" را چگونه عملی خواهد ساخت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG