لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

"فتوا" در مورد پخش پارازیت روی امواج ستلایت


به یقین که می دانید در برخی از کشورهای جهان حکومت های جابر و ستمگر برای آنکه از حق دسترسی شهروندانشان به اطلاعات جلوگیری کرده باشند و نشرات رادیوها و ستلایت های خارجی را مردم آزادانه شنیده و دیده نتوانند بروی آن امواج خاص پخش می کنند. این امواج که به نام پارازیت یاد می شود امواج رادیویی و ستلایت را مختل ساخته، دیدن و شنیدن آن ها را نا ممکن می سازد.

ایران در جملهء کشورهایست که به شدت با نشرات خارجی مبارزه می کند و به همهء طریقه های ممکن تلاش می کند تا مردم آن کشور را از شنیدن رادیو ها و دیدن تلویزیون های خارجی مانع شود.

رژیم جمهوری اسلامی ایران برای ممانعت از دسترسی مردم آن کشور به اطلاعات برعلاوهء ضبط دیش ها و ریسیورهای (آخذه) های ستلایت و جریمه های نقدی از پخش پارازیت روی امواج رادیویی و ستلایت نیز استفاده می کند.

از مدت های به اینسو این پرسش که آیا پخش پارازیت روی امواج رادیویی و ستلایت روی صحت انسان تاثیرات سوء دارد، یا خیر و اگر دارد این تاثیرات در چی سطحی ایست، باعث نگرانی های جدی بین مردم ایران شده است.
شدت این نگرانی ها در سطحی ایست که اخیراً "شفقنا" (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) در مورد تاثیرات احتمالی پخش پارازیت روی امواج ستلایت بر صحت انسان، از روحانی ارشد ایرانی آیت الله موسوی اردبیلی پرسیده است که آیا ارسال این پارازیت ها از لحاظ شرعی مجاز است؟

آیت الله موسوی اردبیلی در پاسخ به این پرسش "شفقنا" (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) گفته است:
"چنانچه ثابت شود که ارسال پارازیت موجب ضرر بی حد وحصر، مانند موارد مذکور در سوال می شود، ارسال آن ها جایز نیست."

به گفتهء روحانی ارشد ایران آیت الله موسوی اردبیلی حتی اگر مختل ساختن امواج ستلایت یک وسیلهء موثر حفاظت از ارزش های اسلامی هم محسوب شود، اما اگر صحت انسان را با تهدید مواجه سازد، براساس احکام اسلامی استفاده از آن مجاز نیست.

این اظهارات روحانی ارشد ایران آیت الله موسوی اردبیلی که به تعقیب مباحثات طولانی در جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ارایه شد، توسط برخی آژانس های خبری مشهور ایرانی به حیث فتوا در مورد پخش امواج پارازیت بر امواج ستلایت تلقی شده است.

با آنکه مقامات ایران در مورد تلاش های پخش امواج پارازیت بر امواج ستلایت و اینکه از چی سیستم های برای این کار در آن کشور استفاده می شود شفاف نیستند، اما فعالان حقوق بشر می گویند، حتی بنیاد گراترین و جبارترین رژیم های عقیدتی جهان که از دستاوردهای ساینس و تکنولوژی برای پیشبرد اهداف شان استفاده می کنند، باید در برابر مردم شان مسوول بوده و به نگرانی ها و پرسش های آن ها پاسخ دهند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG