لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

چرا بدن گوره خر خط های سیاه دارد؟


آیا در مورد اینکه چرا گردن زرافه دراز است، بدن سفید با لکه های نصواری و نارنجی دارد، یا اینکه چرا بدن گوره خر پوشیده از خط های سیاه است، فکر کرده اید؟

اگر می خواهید در مورد گردن و بدن زرافه چیزی بدانید، خودتان آن را خود جستجو کنید، اما در مورد خط های بدن گوره خر که از مدت 140 سال به اینسو فرضیه ها و توضیحات متفاوت و مختلف وجود داشته است، در این برنامهء ساینس و تکنولوژی می شنوید.

جالب اینست که نقش و نگار های بدن هر گوره خر منحصر به فرد بوده، دو گوره خر را نمی توان یافت که دارای نقش های کاملاً یکسان باشند. در حقیقت نقش های بدن هر گوره خر مانند آثار انگشتان انسان منحصر به فرد است.

اینکه خطوط و نقش نگارهای بدن گور خر به سترواخفای آن ها در اراضی و محیط زیست شان مساعدت کرده، دشمنان طبیعی این حیوان را سراسیمه و حواس شان را مشغوش می سازد؛ حرارت بدن گوره خر را بهتر تنظیم کرده، همچنان یک وظیفهء ناشناختهء اجتماعی نیز دارد مسایلی اند که دانشمندان جهان در مورد آن اتفاق نظر دارند.
اما نتیجهء تحقیقات اخیر دانشمندان کلیفورنیای امریکا نشان می دهد که برعلاوهء نکات قبلاً ذکر شده، خطوط و نقش های بدن گوره خر، خرمگس های گزنده و تشنه به خون را از وجود این حیوان بدور نگهمیدارد.
در سال 2012 میلادی دانشمندان اروپایی نیز به این نتیجه رسیده بودند.

تیم کارو (Tim Caro) یک بیولوژیست حیات وحش در پوهنتون کلیفورنیای امریکا می گوید:
"من با نتیجهء تحقیقاتی که انجام داده شد، خیلی متحیر شدم. تحقیقات را بار، بار انجام دادیم، اما نتیجهء آن کاملاً یکسان بود. خطوط و نقش های شبیه بدن گوره خر که بالای یک مدل ترسیم شده بود، خرمگس های گزنده و سایر حشرات خوانخوار بالدار را سراسیمه ساخته، باعث آن می شد تا آن ها نتوانند که به ساده گی بالای آن بنشینند."

به عقیدهء دانشمندان و بیولوژیست های حیات وحش، خطوط و نقش های همسان، باعث آن می شود تا خرمگس ها وسایر حشرات خوانخوار بالدار نتوانند به دقت فرود آمدنشان را تشخیص داده، بعد از تلاش های متعدد از نشستن و گزیدن صرف نظر کرده، اهداف ساده تری را جستجو کنند.

اما برندا لاریسن (Brenda Larison) یک بیولوژیست دیگر حیات وحش در پوهنتون کلیفورنیای امریکا می گوید، قبل از آنکه این مساله کاملاً مورد تایید دانشمندان واقع شود، لازم است تا تحقیقات دقیق تر، وسیع تر و بیشتر بالای گوره خرهای زنده و در محیط زیست خود آن ها صورت گیرد.

به این ترتیب یک بار دیگر این اصل برجسته می شود که هیچ چیز در این جهان بی جهت نبوده، هر نکته و هر مورد وظیفه و نقش خودش را در حلقهء حیات بازی می کند، حتی اگر نقش ها و خط های بدن گوره خر هم باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG