لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی در روز انتخابات


با گذشت هر روز استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر در بین مردم بیشتر توسعه می یابد، دنیا کوچکتر شده، دسترسی به اطلاعات و معلومات سهل تر می شود.

شبکه های اجتماعی در شکل گیری رویداد ها در جریان بهارعرب در شرق میانه نقش مهم و قابل ملاحظهء را بازی کردند.

اعتراضات ضد حکومتی در اوکرایین زمانی آغاز شد که یک خبر نگار جوان، در مورد خودداری رییس جمهور آن کشور از امضای قرارداد همکاری با اتحادیهء اروپا گزارش داد و از طریق رسانه های شبکه اجتماعی اعتراضاتی را فرا خواند که بالاخره به فرار ویکتوریانکوویچ رییس جمهور و تغییر حکومت در آن کشورانجامید.

در افغانستان نیز شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر علاقمندان خودرا دارد و با گذشت هرروز در این کشور نیز تعداد علاقمندان و استفاده کننده گان این شبکه های اجتماعی افزایش می یابد.

براساس ارقام وزارت مخابرات افغانستان حدود هشت درصد مردم این کشور یعنی حدود 2.4 ملیون تن به شبکهء انترنت دسترسی دارند و حدود 300 هزار تن از طریق تلیفون های موباییل شان از شبکهء انترنت استفاده می کنند.

امروز در افغانستان کسانی را هم می توان یافت که بطور انفرادی تا 300 هزار لایک را هم در صفحات خودشان دارند و تا حدود دو هزار تبصره در مورد برخی مطالب شان هم می شود.

با توسعهء استفاده از شبکه های اجتماعی و امکانات دسترسی به اطلاعات در افغانستان، آگاهی مردم به خصوص جوانان در مورد مسایل جهانی هم افزایش می یابد. طور مثال آغاز این هفته که مصادف بود با روز اول اپریل که از آن در برخی کشورهای جهان به مثابهء روز شوخی و مزاح تجلیل می شود، از دید تیز و کنجکاو افغان ها نیز دور نماند، صفحات فیسبوک و تویتر افغان ها از شوخی های روز اول اپریل پر بود.

افغان ها در چند هفتهء که گذشت بطور فعال از رسانه های اجتماعی در آگاهی و اطلاع دهی از پروسهء آماده گی برای انتخابات سهم گرفتند.

کاندیدان در انتخابات ریاست جمهور افغانستان نیز به پیمانهء وسیع از شبکه های اجتماعی در کمپاین هایشان استفاده کرده اند.

اکنون که افغانستان در آستانهء انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی اش قرار دارد و مردم این کشور بزودی آرای شان را به صندوق ها خواهند ریخت، انتظار آن می رود که در جریان انتخابات، مردم افغانستان به خصوص جوانان افغان با علاقمندی و به پیمانهء وسیع، پروسهء انتخابات را از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر منعکس ساخته، اطلاعات دست اول شان را با همدیگر تقسیم کنند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:11 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG