لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

دستاوردهای ساینس و تکنولوژی در سال 2014 میلادی


دستاوردهای ساینس و تکنولوژی در سرخط مهمترین اخبار سال 2013 میلادی قرار داشت. سال 2013 میلادی از تایید کشف جدید ترین ذرات ماده (God particle) تا کشف کهن ترین اسکلت انسانی پیام داشت.

رشد سریع تکنولوژی و اختراعات در سال 2013 میلادی باعث شد تا موترهای بدون راننده و با سوخت هایدروژن معرفی شوند.

موترهای بدون راننده نوید بخش یک انقلاب بزرگ در عرصهء موتر سازی محسوب می شود.

لاری پیج (Larry Page) رییس شرکت گوگل که در عرصهء تکنولوژی جدید و موتر های بدون راننده پیشتاز است، در این مورد می گوید:
"تصور کنید که موترهای بدون راننده، چگونه زنده گی ما و نمایی شهرها را تغییر خواهد داد؛ نیاز برای پارکینگ کمتر می شود، مانور و تحریک افزایش یافته، تعداد تصادمات ترافیکی کاهش می یابد. انسان آزادی بیشتری خواهد داشت و وقت کمتر را در عقب فرمان موتر ضایع خواهد کرد. یک امریکایی روزانه بطور متوسط 50 دقیقه وقت اش را برای راننده گی ضایع می کند. تصور کنید اگر این همه وقت را در اختیار داشته باشید، با آن خیلی کارها کرده می توانید."


در سال 2013 میلادی بود که شرکت موتر سازی کوریایی جنوبی هوندی (Hyundai) موترهای جیب هایدروژنی را معرفی کرد که در سال 2015 به بازار خواهد آمد.

در همین سال در یک لابراتورهالیند همبرگر های تولید شد که از ستیم سل های (stem cells) گاو ساخته شده است. از این همبرگر ها به ارزش 332 هزار دالر امریکایی در کنفرانس ماه اگست سال 2013 میلادی در لندن فروخته و خورده شد.

شونوالد (Schonwald) نویسندهء که در مورد طعم و نوعیت غذا می نویسد و یکی از این همبرگر ها خورده است، می گوید:
"دهن انسان آن را مانند گوشت گاو احساس می کند، چربی کمتری را احساس می کنید، کاملاً مزه و طعم آن مانند همبرگر واقعی است."

دانشمندان به این عقیده اند که همبرگرهای ساخته شده از ستیم سل های (stem cells) گاو می تواند یک متبادل خوب در برابر پرورش گاو بوده، برای حفظ محیط زیست خیلی بهتر است.

در سال 2013 میلادی دانشمندان جمجمهء را در قفقاز کشف کردند که حدود 1.8 ملیون سال عمر دارد و گفته می شود که متعلق به یک نسل خاص انسان می باشد که کاملاً از بین رفته است. مطالعات در مورد این جمجمهء یک ملیون و هشتصد هزار سالهء انسان، نکات تازهء را بر تیوری تکامل انسانی خواهد افزود.

در سال 2013 میلادی انسان یک قدم دیگر هم به احیایی ماموت ها یا فیل های پشم آلود ما قبل التاریخ نزدیک شد که نسل آن کاملاً از بین رفته است. دانشمندان روسی می گویند، در جزیرهء قطبی لیاخوفسکی (Lyakhovsky) جسد یک ماموت ماده را که 10 هزارعمر دارد، یافته اند. این جسد ماموت 10 هزارساله به شکل خیلی عالی، خوب حفظ شده است. بناً جایی تعجب نخواهد بود، اگر روزی شاهد تحقق فلم تخیلی "جوراستیک پارک" هم باشید.

بالاخره مهمترین دستاورد عرصهء ساینس و تکنولوژی در سال 2013 میلادی، صحه گذاشتن بر کشف دو دانشمندی است که جایزهء نوبل را در عرصهء فزیک بدست آوردند.

دانشمند بریتانیایی پیترهیگس (Peter Higgs) و دانشمند بلژیکی فرانسوا انگلرت (Francois Englert) در سال 2012 موفق به کشف کوچکترین ذرات ماده شده بودند که به نام (God particle) یاد شد و علم فزیک را دگرگون ساخت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:08 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG