لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

مشکلات پوهنځی ژورنالیزم کابل و شکایات محصلین


می گویند در گذشته پوهنتون کابل از پوهنتون های معتبر جهان بود اما در جنگ های داخلی آسیب های زیاد به آن وارد گردید، قسمی که دیده می شود در دهه های اخیر بسیاری از پوهنتون های افغانستان در عرصه های مختلف با انواع مشکلات روبرو اند.

یکی از عمده ترین مشکل در پوهنتون ها که چالش های زیاد را به وجود آورده و مانع بزرگ فراراه پیش رفت و رشد علمی و فرهنگی کشور محسوب گردیده، کهنه بودن نصاب درسی است که محصلین پوهنتون کابل این مشکل را یکی از معضلات اساسی عنوان می کنند.

در این برنامه خواستیم مشکلاتی یکی از پوهنځی های پوهنتون کابل را به بررسی بگیریم که ما هم سری به پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون کابل زدیم.

پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون کابل در سال 1340 به شکل یک دیپارتمنت در چوکات پوهنځی زبان و ادبیات وقت تاسیس شد و در سال 1359 به شکل دیپارتمنت در چوکات آن پوهنځی فعالیت نموده و در حمل سال 1365 به شکل پوهنځی مستقل در چوکات پوهنتون کابل تاسیس و به فعالیت آغاز کرد.

این پوهنځی دارای دو دیپارتمنت: مطبوعات و رادیو تلویزیون می باشد. در این پوهنځی محصلین در صنف اول و دوم به شکل عمومی آموزش می بینند و بعداً دو صنف دیگر به شکل اختصاصی یا در بخش مطبوعات (نشرات چاپی ) یا در بخش رادیو تلویزیون تحصیل می نمایند.

در اول به استدیو این پوهنځی رفتیم که با یک استدیو کوچک روبرو شدیم با وسایل اندک که همه روزه به شکل زنده 2 ساعت نشرات دارند و در ضمن عدهء از محصلین هم برای فرا گیری کار عملی به این استدیو می آیند.

وقتی با عدهء از محصلین پوهنځی ژورنالیزم گفت و شنودی داشتیم با شکایات برخی از محصلین این پوهنځی برخوردیم که عدهء شان ضمن کهنه بودن نصاب درسی، مشکلات مواد درسی عدم دسترسی به تکنالوژی جدید و نبود امکانات و سهولت ها برای محصلین را عنوان کرده گفته اند.

اما برخی از محصلین هم به این باور بودند که آنها تنها به لکچر دادن استادان و میخانیک یاد کردن درس ها اکتفا نمی کنند آنان خود در راستای رشد علمی شان تلاش شخصی می کنند.

شفیق وردک استاد اخلاق و حقوق ژورنالیزم در پوهنتون کابل که مدت یازده سال از تدریسش در این پوهنځی می شود با آن که وضعیت تحصیلی پوهنتون را نسبت به سال های گذشته بهتر توصیف می کند، اما با آن هم برخی کمبودی های وجود دارد.

جاوید احمدی استاد و معاون پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون کابل می گوید که در چند سال اخیر در مورد نصاب درسی پوهنځی ژورنالیزم با همکاری کشور امریکا امکانات مورد نیاز مجهز شده است اما او از وزارت تحصیلات عالی افغانستان خواست تا بر کیفت توجه بیشتر نمایند.

بیت الله حمیدی محصل صنف چهارم پوهنځی ژورنالیزم دیپارتمنت مطبوعات از اینکه در این مدت به شکل نظری درس خوانده و به مشکلات مواجه است می گوید: اگر درس های شان به شکل عملی پیش برود بیشتر می توانند درس ها را یاد بگیرند و او از کمبود استدیو ثبت در این پوهنځی شکایت داشت.

مشکلات و شکایات محصلین و استادان پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون کابل را دانستید، پاسخ این همه شکایات را از عبدالعظیم نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان پرسیدیم، وی در مورد گفت...

ترتیب کننده: فروزان حبیب زاده

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:25 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG