لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۳

مصاحبه در مورد جلوگیری از استخدام اطفال به حیث کارگر در معادن


کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به کمک سازمان های بین المللی تحقیقاتی را انجام داده است که در آن گفته می شود، هم اکنون در ولایت بامیان 200 طفل در معادن ذغال سنگ کار می کنند. نظر به احصایه ها نصف نفوس افغانستان را اطفال تشکیل می دهند و بی بضاعتی این کشور سبب شده است که 25 فیصد این اطفال قبل از رسیدن به سن 5 سال فوت کنند.

در تحقیقات کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آمده است که در بعضی معادن دولتی هم اطفال کار می کنند. وزیر معادن افغانستان نیز این موضوع را تایید کرده ولی گفته است که تعداد آنها زیاد نیست. بر اساس این گزارش با معاش روزانه تقریباً دو دالر یک تعداد زیاد اطفال افغان که حتی سن بعضی از آنها از 10 سال کمتر می باشد بدون کدام لباس محفوظ ساعت ها در معادن ذغال کار می کنند، و کدام پالیسی دولتی وجود ندارد که از آنها حفاظت کند.

قادر حبیب در باره این گزارش کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با رییس دفتر این کمسیون در کابل شمس الله احمدزی مصاحبه انجام داده و نخست از او پرسیده است که این چگونه ممکن است تا جلو استخدام اطفال در معادن دولتی و خصوصی گرفته شود در حالی که فشارهای این کمسیون تا کنون عملات مثمر واقع نشده است:

با کلیک روی متن، این مصاحبه را می توان شنید!
XS
SM
MD
LG