لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

رحیم مهریار به جاویدانه گان پیوست


رحیم مهریار هنرمند شناخته شده موسیقی افغانستان صبح روزچهارشنبه در اثر مریضی سرطان جگر به عمر پنجاه و چهارساله گی در بیرون از افغانستان درگذشت و با چشم بستن از جهان ، به جاویدانه گان هنر پیوست.

حلقات فرهنگی و هنری در افغانستان و علاقمندان موسیقی در این کشور، بار دیگر خبر تاسف بار درگذشت هنرمند مشهور ، رحیم مهریار را با اندوه و تاسف به همدیگر می رسانند.

این هنرمند که درجریان بیشتر از دو سال گذشته از مریضی سرطان جگر به شدت رنج می برد، در شهر هانور آلمان در بستر بیماری جان به جان افرین تسلیم کرد.

پرستو ، خانم رحیم مهریار که خود یکی از هنرمندان به شهرت رسیده موسیقی در افغانستان است، خبر مرگ شوهرش را با اندوه فراوان به رادیو ازادی اطلاع داد.

او گفت که : " رحیم مهریار تقریبا سی سال در دنیای هنر کارکرده و از سن دوازده ساله گی به آواز خوانی آغاز کرده بود.
او از بیست سال به این طرف در آلمان زنده گی می کرد و غم ها و درد های ناشی از دوری وطن وی را به مریضی ها دچار ساخت. "

به گفته خانم پرستو ، نخستین آهنگ مهریار ، یک آهنگ پشتو بود " سحر ماښام دی اوښکی تویو مه "

رحیم مهریار سه دختر و یک پسر دارد.
به گفته خانم پرستو، دوتن از دختران عروسی کرده اند و یک پسر و یک دختر رحیم مهریار سرگرم تحصیل هستند.

درهمین حال محمد صدیق یکی از کارمندان سابقه دار آرشیف رادیو افغانستان به رادیو ازادی گفت : " رحیم مهریار یکی از هنرمندانی بود که از وی یکصد و چهل و پنج آهنگ در آرشیف رادیو افغانستان باقی مانده است. "

به گفته وی ، مهریار برخی آهنگ های را اختصاصی به تلویزیون افغانستان ثبت کرده بود که از همان طریق پخش می شد.

بین خانواده های افغان کمتر خانواده یی پیدا می شود که این هنرمند را نشناسد و یا هم آهنگ و اهنگ های از وی نشنیده باشد.
سعید جوان بیست و سه ساله افغان است که درکنار آهنگ های سایر هنرمندان افغان، آهنگ های مهریار را نیز با علاقمندی می شنود.

او می گوید : " برای من آهنگ های دوگانه رحیم مهریار که با خانمش پرستو خوانده است، دلچسپی زیادی دارد، من همیشه آهنگ های هر دو هنرمند را می شنوم ، اما این که درسالهای اخیر و ماه های اخیر آهنگ های تازه یی از آنان نشر نشده ، علت آن را نمی دانم . "

شاید عمده ترین علت نبود آهنگ های تازه این هنرمند، همین مسئله بیماری وی و عدم توانایی برای اجرای آهنگ های جدید بوده باشد.

اعضای خانواده مهریار گفته اند که ، وی علاقه داشت تا پس از وفات جنازه اش به داخل افغانستان انتقال داده شود، اما تاکنون درمورد تصمیم نهایی گرفته نشده است.

پرستو خانم رحیم مهریار گله کرد که درجریان بیماری مهریار، وی هیچ پیامی از سوی دولت افغانستان و سفارت افغانستان در آلمان دریافت نکرده بود و از این سبب مایوس بود، اما به گفته خانم پرستو " یکبار از دفتر رئیس جمهور کرزی تماس تلفنی گرفته بودند، اما وقتی بود که چشم های رحیم مهریار بسته شده بود و حتی شنیده هم نمی توانست. "

بر اساس آخرین خبر :

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در اعلامیهء که از سوی دفتر ریاست جمهوری نشر و در اختیار مطبوعات گذاشته شده است، در گذشت نا به هنگام رحیم مهریار این هنرمند با استعداد و سابقه دار افغان را یک ضایعه دانسته، با خانواده مرحومی ابراز همدری کرده است.
رییس جمهور افغانستان رحیم مهریار را از جمله هنرمندانی دانسته است که با سرودن ده ها آهنگ در غنامندی موسیقی اصیل افغانی نقش در خور توجه ایفا کرده، قسمت زیاد عمرش را در راه خدمت به موسیقی افغانستان وقف کرده است.

در این اعلامیه حامد کرزی رییس جمهور افغانستان مراتب همدردی و تسلیت عمیقش را به اعضای خانواده، دوستان و سایر هنرمندان کشور اظهار و از بارگاه ایزد متعال برای متوفی طلب مغفرت و برای بازمانده گانش صبر جمیل استدعا کرده است.

گزارشگر رادیو آزادی با خانم پرستو همسفر زنده گی رحیم مهریار مصاحبهء را انجام داده است.

«برشنا نظری»
XS
SM
MD
LG