لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

پیتر لیهی: آسترالیا کدام استراتیژی در افغانستان نداشت


لوی درستیز پیشین آسترالیا می گوید، کشورش کدام استراتیژی در افغانستان نداشت.

در همین مورد روزنامه آسترالیایی ( وا تودی ) یا (دبلیو ای تودی) مطلبی را نشر کرده است.

روزنامهء وا تودی می نویسد: پیتر لیهی لوی درستیز پیشین آسترالیا می گوید، آسترالیا و متحدان اش در افغانستان استراتیژی نداشتند و اکنون در پی یک راه حل اند زیرا آنها اهداف شان در آنکشور را تعریف نکرده بودند.

لیهی دگر جنرال متقاعد آسترالیایی در یک پیام خود به فیرفاکس نوشته و گفته است که قصد بیرون شدن و یا باقی ماندن ائتلاف به رهبری امریکا در افغانستان ناکام است زیرا با وجود حضور پانزده ساله این ائتلاف در افغانستان، وضع امنیتی این کشور رو به وخامت است.

پروفیسر لیهی در ادامه می نویسد: " ما هنوز هم برای استراتیژی بیرون شدن از افغانستان با مشکلات مواجه هستیم. سیاستمداران ما در مورد استراتیژی خود بیشتر برای ما چیزی نگفته اند. "

به گفتهء وی، ماموریت در آغاز واضح بود و آن اینکه شبکه القاعده باید سرکوب شده و رژیم طالبان بخاطر باید سرنگون شود که از شبکه القاعده حمایت می کرد.

برخی از روزنامه های غربی در مورد پناهجویان افغان و مشکلات آنها پرداخته اند.

در این میان دیلی میلز نوشته است، بحران پناهجویان پس از آن در یونان تشدید یافت که مقدونیا سرحد خود را بروی پناهجویان افغان مسدود کرد.

به گفتهء روزنامه، یونان تعهد کرده تا در برابر این اقدام مقدنیا عکس العمل نشان دهد.

در همین حال 50 هزار پناهجو در سرحدات یونان منتظر عبور سرحد اند و در حالیکه سه هزار دیگر در آتن پایتخت این کشور انتظار رفتن به کشور های دیگر اروپایی را می کشند.

از سوی دیگر روزنامه دیلی میلز می گوید، آلمان روز دوشنبه فیصله اترش در مورد تعیین سهمیه به پناهجویان را مورد انتقاد قرار داد.

جرمنی می گوید، در عین حال که اترش روزانه تنها قضیه 80 پناهجو را بررسی می کند متباقی را اجازه عبور از سرحد میدهد.

XS
SM
MD
LG