لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

انتقاد شماری افغانها از گفتگوهای صلح رو به افزایش است


استارس اند سترایپس

روزنامه استارس اند سترایپس به انتقاد های روز افزون شماری از افغان ها از تلاش های حکومت افغانستان برای اجرای گفتگو های صلح با طالبان توجه کرده است.

به نوشتهء روزنامه، این افغان ها باور دارند که حالا وقت گفتگو نیست.

روزنامه به نقل از آنها می نویسد که تا هنوز دشمن در میدان نبرد شکست نخورده و بنابرین در نتیجهء مذاکرات شاید به مخالفان مسلح دولت امتیازات غیر قابل قبول داده شود.

روزنامه می نویسد، هیلینا ملکیار، تحلیلگر مسایل سیاسی باور دارد که پروسهء صلح باید به پیش برده شود.

اما به نوشتهء روزنامه، نگرانی ملکیار اینست که در حال حاضر افغانستان از زمان سقوط رژیم طالبان به این سو، در ضعیف ترین موقف قرار دارد و این یک وقت بسیار خراب برای حکومت افغانستان است تا توافقی را درین بخش انجام بدهد.

استارس اند سترایپس نوشته است، شماری از افغانها در حالی به تلاش های صلح به دیدهء شک می نگرند که چهارمین نشست چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین درین هفته در کابل برگزار می شود.

نماینده های این کشور ها برای آغاز گفتگو های رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح، روی جزئیات نقشه راه صلح کار می کنند.

روزنامه می نویسد، از طالبان دعوت شده تا درین نشست شرکت کنند، اما به نوشتهء روزنامه، مشخص نیست طالبان شرکت می کنند یا نه.

روزنامه نوشته است، شورای روابط خارجی ایالات متحده امریکا به این باور است که منافع زیاد امریکا در پیشرفت سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان نهفته است.

به نوشتهء روزنامه، این شورا در گزارش اخیر خود گفته است که نیرومند شدن دوبارهء طالبان شاید یکبار دیگر افغانستان را به پناهگاه تروریستان مبدل بسازد.

روزنامه نوشته است، بی ثباتی افغانستان تمام منطقه را متأثر خواهد ساخت.

ستارس اند سترایپس در ادامه می نویسد، درین حال بازیگران منطقه یی مانند پاکستان، ایران، هند و روسیه بر سر گسترش نفوذ شان در کابل رقابت می کنند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز به آنچه همکاری روسیه و امریکا در افغانستان خوانده، پرداخته است.

به باور نویسندهء مطلب، با در نظرداشت اختلاف میان واشنگتن و مسکو در ارتباط به تمام تنش ها در جهان، افغانستان یگانه جایی است که امریکا و روسیه در آن منافع مشترک دارند.

نویسنده در ادامه می نویسد، علتش اینست که وضعیت امنیتی افغانستان در حال بدتر شدن است.

به نوشتهء نیویارک تایمز، اختلاف ها میان امریکا و روسیه بر سر درگیری ها در اوکراین و سوریه، مانع همکاری مشترک واشنگتن و مسکو در جهت مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان و تأمین راه های اکمالات نظامی نشد.

اما نیویارک تایمز می نویسد، حالا به نظر می رسد که پس از موفقیت های نخستین درین بخش ها، روسیه همکاری با امریکا و پشتیبانی از حکومت افغانستان را متوقف می سازد.

روزنامه به سخنان ضمیر کابلوف، نماینده خاص روسیه برای افغانستان درین مورد اشاره کرده است.

به نوشتهء نیویارک تایمز، کابلوف در ماه روان با اشاره به تلاش های صلح به حمایت امریکا، چین و پاکستان، به آژانس دولتی روسیه گفته است، روسیه نمی خواهد در نشست های بی حاصل شرکت کند.

به نوشتهء روزنامه، کابلوف گفته که این مسئله را با امریکایی ها در میان گذاشته است.

کابلوف باور دارد که روسیه تا حالا در هر برنامهء که واشنگتن آغاز کرده، دخیل شده است.

روزنامه در ادامه به نقل از این دیپلومات روسی می نویسد، روسیه دیگر نمی خواهد در تلاش های تنظیم شده از سوی امریکایی ها که هدفش تأمین منافع شان پیش از انتخابات در امریکاست، سهم بگیرد.

XS
SM
MD
LG