لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

پاکستان در تلاش تصرف بخشهای افغانستان است، اما مقامات افغان چه میکنند؟


در مطالب و تبصرهای روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر اظهارات رئیس جمهور غنی در مورد مهار کردن آبهای افغانستان و بحث های جاری در باره صلح بازتاب یافته اند.

کابل پُست

روزنامه غیر دولتی کابل پست در مطلبی تحلیلی نوشته است که بند سلما آغاز مدیریت سیاسی آب است.

در مطلب آمده است که بند سلما ظرفیت شش صد و چهل ملیون متر مکعب آب را دارد و قرار است بزودی به بهره برداری سپرده شود.

نویسنده مطلب گفته است که بر اساس قانون ایران و پاکستان حق ندارند که در زمینه مهار کردن آب با افغانستان مخالفت کنند اما در این اواخر هر دو کشور با استفاده از دست نشانده های شان تلاش کرده اند تا در برابر کار بند سلما مانع ایجاد کنند.

در مطلب آمده است که ایران همواره از مهاجرین افغان به حیث وسیله فشار در برابر افغانستان استفاده کرده و این کشور باید با مهار ساختن آب دریای هریرود بر ایران فشار وارد کند.

آرمان ملی

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی این اظهارات محمد اشرف غنی را به نشر رسانده که گفته است آب های افغانستان را مهار خواهد کرد.

در مطلب گفته شده است که به منظور مهار کردن آب های افغانستان بیست و یک بند آب گردان در کشور ساخته خواهد شد.

سرنوشت

روزنامه غیر دولتی سرنوشت در سر مقاله اش گفته است که پاکستان در تلاش تصرف بخش های سرحدی افغانستان است اما پرسیده که مقامات افغان در این زمینه چه می کنند؟

سرمقاله نویس می گوید که پس از وزیر سرحدات و قبایل ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه نیز ادعا کرده است که پاکستان در امتداد خط دیورند دست به تحرکات زده است.

نویسنده سرمقاله گفته است، ممکن پاکستان به هدف به رسمیت شناختن خط دیورند از سوی افغانستان به همچو تخطی هایش ادامه دهد.

به باور نویسنده سرمقاله، افغانستان در این زمینه باید بدون در نظر داشت اهداف پاکستان واکنش نشان دهد و موقف اش را در این زمینه واضح سازد.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط سرمقاله اش را به موضوع صلح اختصاص داده و نوشته است که تأخیر در تعیین تاریخ آغاز گفتگوهای مستقیم با طالبان قابل توجیه نیست.

سرمقاله نویس گفته است که امیدواری های زیادی برای مرحله چهارم نشست چهار جانبه که قرار است روز سه شنبه برگزار شود وجود دارد و مردم آرزو دارند تا زمان مذاکرات رو در رو با طالبان مسلح مشخص شود.

به باور سر مقاله نویس، اگر اشتراک کننده های نشست چهار جانبه نتوانند زمینه گفتگو با طالبان مسلح را فراهم سازند از یک سو امیدواری مردم به صلح به نا امیدی مبدل می شود و از طرف دیگر حکومت افغانستان نیز بر پاکستان بیشتر از پیش بی باور خواهد شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG