لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

فارن پالیسی: افغانستان در لبۀ پرتگاه


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطبی دارد تحت عنوان افغانستان در لبه پرتگاه که در آن به مشکلات حکومت افغانستان اشاره کرده است.

نشریه می نویسد، 2500 سال قبل رهبر و فرمانده مشهور آتن پریکلیس که نامش در تاریخ یونان جاودان است گفته بود من بیشتر از خطا های خود ترس دارم نه نقشه های جنگ دشمن.

به نوشته فارن پالیسی در افغانستان، باید امروز به همین نکته توجه شود که آیا قدرت طالبان و تهدید داعش خطر بزرگ است و یا ناکامی حکومت و متحدین آن که نتوانسته اند از این همه سال های جنگ درس درست بگیرند.

نشریه می افزاید، وزارت دفاع امریکا در یک گزارش خود در ماه دسمبر سال 2015 گفته بود که امنیت افغانستان در سال 2016 بدتر خواهد شد.

در نهم فبروری رئیس اداره استخبارات ملی امریکا جیمز کلپر اظهار داشت که جنگ ها در افغانستان در سال 2016 نسبت سال 2015 شدیدتر خواهد بود.

اما به نوشته نشریه، وقتی که در مورد جنگ های طالبان صحبت می شود، شرایط باید مد نظر گرفته شود.

به این معنی که جنگ در افغانستان در سال 2015 در یک زمانی شدت گرفت که پاکستان عملیات را علیه طالبان و افراطگرایان در مناطق همسرحد با افغانستان توسعه داد.

از سوی دیگر افغانستان تمام توجه خود را برای صلح با طالبان صرف کرد و برای تقویه قوای خود در میدان جنگ کمتر توجه نمود.

در نشریه می خوانیم که هر چند جلوگیری از پیشروی طالبان شاید آسان نباشد، اما این گروه کدام هیولا نیست و حالا که در صفوف خود آن هم جدایی ایجاد شده سرکوب کردن آن دشوار نخواهد بود، اما بشرطی که اقدامات مناسب در برابر آنها مد نظر گرفته شود.

نشریه می افزاید، قوای افغانستان یک قوای منظم است که نمی توان از نگاه تعداد و تجهیزات آنها را با قوای طالبان مقایسه کرد زیرا قوای طالبان نه نظم دارند و نه هم تجهیزات.

پس بهتر آنست که خالیگاه های که در قوای افغان وجود دارد پُر شوند و در صحنه سیاسی هم اقدامات سنجیده در افغانستان پیش برده شوند تا راه برای صلح در این کشور هموار شود.

از سوی دیگرنشریه می نویسد که افزایش تلفات ملکی در سال 2015 در هفت سال بی سابقه بود و این عمل هم یک ناکامی در افغانستان بشمار می رفت.

نیوزویک

مجله نیوزویک هم در شماره اخیر خود نوشته است که عدم هماهنگی درست بخش استخبارات و معلومات سبب شده است که تلفات ملکی در افغانستان بیشتر شود.

به نوشته مجله، در هر چهار حمله طیاره بی پیلوت و یا حمله هوای قوای امریکا در افغانستان حد اوسط یک نفر کشته شده است.

دفعه اخیر رقم تلفات ملکی در سال 2008 به این سطح رسیده بود که قوای امریکا و ناتو در فعالیت ها کاملاً داخل بودند.

به نوشته مجله، بلند رفتن نا گهانی تعداد تلفات ملکی در افغانستان نشان می دهد که هدف ها درست تعیین نمی شوند و حالا که فشار برای دخالت بیشتر هوایی قوای امریکا در افغانستان بیشتر شده، اگر حالت چنین دوام کند شاید تلفات ملکی هم بیشتر شود.

مجله از قول کریس وود مدیر نظارت هوایی نوشته است که می گوید: اگر در این راستا اصلاحات نیاید، چنین معلوم می شود که درس ها در مورد کاهش تلفات ملکی که از سال 2009 تا حال آموخته شده بودند، فراموش شده اند.

XS
SM
MD
LG