لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

تبصره ها روی خروج قوای افغان از فهرست ننگین سازمان ملل


در روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر موضوع خروج نیروهای امنیتی افغان از فهرست ننگین سازمان ملل متحد بازتاب یافته است.

روزنامه غیر دولتی سرخط در سرمقاله اش نوشته است که در این فهرست نام کشورهای درج شده است که از اطفال در جنگ استفاده میکنند و با آنان برخورد نادرست صورت میگیرد.

به گفته سرمقاله نویس در این لست سازمان ملل متحد هشت کشور و پنجاه و یک گروه شامل بوده و نیروهای امنیتی افغانستان در سال 1389 خورشدی شامل آن گردیدند.

در سرمقاله به نقل از مسئولان سازمان ملل متحده گفته شده که نیروهای امنیتی افغان به علت حضور نوجوانان پائین تر از سن قانونی در میان آنان درج این لست شده اند.

سرمقاله نویس میگوید وزارت خارجه افغانستان گفته است که این کشور در بخش اطفال پیشرفت های خوبی داشته و ملل متحد باید نیروهای این کشور را از فهرست ننگین این سازمان بیرون سازد.

به باور سرمقاله نویس اگر افغانستان در این زمینه قناعت سازمان ملل متحد و کشورهای کمک کننده را بدست نیاورد، ممکن بر اساس قوانین امریکا که حضور اطفال در صفوف نیروهای امنیتی را منع قرار داده است کمک های ایالات متحده با نیروهای امنیتی افغانستان کاهش یابد.

سرمقاله نویس سرخط نوشته است که این موضوع بسیار جدی بوده و مقامات افغان باید آن را در نظرداشته باشند.

روزنامه دولتی هیواد در مطلبی به نقل از معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان نوشته که اکنون حکومت افغانستان در این زمینه اقدامات جدی انجام داده و باید نامش از این فهرست بیرون شود.

هیواد نوشته که حکمت خلیل کرزی این اظهارات را روز سه شنبه در نشستی خبری مشترک با نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در بخش منازعات واطفال در کابل مطرح کرده است.

در مطلب آمده، آقای کرزی تاکید کرده که حکومت افغانستان بگونه جدی پابند مصونیت حقوق اطفال است.

نویسنده مطلب نوشته که لیلا زورگی نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در بخش منازعات و اطفال از اقدامات حکومت افغانستان در خصوص مصونیت حقوق اطفال ستایش کرده اما گفته که در این راستا به تلاش های بیشتر نیاز است.

XS
SM
MD
LG