لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

"همزمان با گفتگوهای صلح در تکتیک جنگ تغییر وارد شود"


نشریه دیده بان حقوق بشر

در نشریه دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ از نیرو های حکومت افغانستان و طالبان مسلح خواسته شده است که همزمان با گفتگو های صلح در تکتیک یا شیوه جنگ تغییر وارد کنند.

در مطلب این نشریه آمده است که انتظار می رود تا ظرف دو هفته آینده گفت و گوی مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در در اسلام آباد آغاز شود.

دیده بان حقوق بشر امیدوار است که با این گفت و گو، افراد ملکی در افغانستان نفس آرام بکشند و منازعات کاهش یابند.

در این مطلب گفته شده است که اگر طالبان خواهان صلح استند و در این بخش جدی اند باید ملکی ها را دیگر هدف قرار ندهند و روحیه افراد خود را در میدان نبرد تغییر بدهند.

دیده بان حقوق بشر در عین حال از حکومت افغانستان خواسته است که از استفاده توپخانه، بمب و سایر مهمات و سلاح های که ظرفیت تخریب وسیع را دارند در مناطق مزدحم خودداری کند.

هیومن رایتس واچ از حکومت افغانستان همچنان خواسته است که از مسلح سازی اربکی ها دست بکشد زیرا نگرانی های موجود اند که آنها از حقوق بشر تخطی کرده اند و به جای آنکه فضای آرام را به ملکی ها به ارمغان آورند، غیرنظامیان از دست شان نا آرام خواهند شد.

روزنامه نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز از کشت کوکنار در هلمند یادآوری کرده و می نویسد که مقام ها نیز در این کار و بار دست دارند.

روزنامه می نویسد که امریکا در چهارده سال گذشته برای تخریب مزارع کوکنار در افغانستان بیش از هفت ملیارد دالر مصرف کرد اما به نوشته نیویارک تایمز هنوز هم در مقابل چشمان مقام ها در هلمند کوکنار کشت می شود.

روزنامه، ولسوالی گرمسیر را مثال می آورد که به باور نویسنده مطلب در آنجا منبع از پول کوکنار موجود است که مقام ها بر آن متکی اند.

نیویارک تایمز می نویسد که مقامات در گرمسیر از دهقانان به خاطر کشت کوکنار باج می گیرند.

روزنامه به نقل از برخی مقامات که نام های شان را فاش نساخته است می نویسد که تعدادی از دهاقین می گویند که از هر جریب زمین کشت کوکنار بیست دالر می پردازند و دهقانان سال گذشته میلادی در ولسوالی گرمسیر نزدیک به سه میلیون دالر به عنوان باج تادیه کرده اند.

XS
SM
MD
LG