لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

تبصره ها در مورد فرستادن عساکر بیشتر امریکایی به افغانستان!


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش مطلبء را در مورد فرستادن عساکر بیشتر امریکایی به افغانستان نوشته است.

در آغاز این مطلب آمده است که ایالات متحده امریکا عساکر خود را در ولایت هلمند جایکه بنابر حملات طالبان مسلح، نیرو های افغان تحت فشار واقع شده اند، می‌گمارد.

به گفتهء روزنامه، با آنکه مأموریت رزمی ناتو در ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان پایان یافت اما این بزرگترین مأموریت نیرو‌های امریکایی خارج از پایگاه های نظامی خواهد بود.

با وجود آنکه اردوی امریکا تأکید می‌کند که عساکر آنکشور در جنگ نقش فعال نخواهند داشت اما نیرو‌های خاص امریکایی در جنگ هلمند سهم دارند، جایکه به گفتهء نیویارک تایمز ولسوالی پی ولسوالی یا در تصرف طالبان مسلح قرار می‌گیرد و یا با خطر سقوط مواجه می‌شود.

نیویارک تایمز به نقل از مایکل تی لاهورن سخنگوی اردوی امریکا نوشته که می‌گوید، مأموریت نیرو‌های تازه نفس امریکایی در هلمند مساعد کردن امکانات برای نیرو‌های خاص عملیاتی و همچنان حمایت از قول اردوی ۲۱۵ میوند و آموزش نیرو‌های افغان است.

روزنامه می‌افزاید، در ماه های اخیر تلفات سنگین به نیرو های افغان در هلمند وارد شد و طالبان مسلح راه های بیشتر مناطق را بروی آنها مسدود کردند.

به گفتهء روزنامه نیویارک تایمز، تا کنون روشن نیست که نیرو های امریکایی در کدام منطقه هلمند مستقر خواهند شد، اما مقامات می‌گویند، مشکلات موجود در هلمند به توجه جدی نیرو های امریکایی و افغان نیاز دارد.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیرش می‌نویسد، طرح پیشنهاد شده برای پایپ لاین گاز طبیعی می‌تواند منفعت بزرگ اقتصادی برای افغانستان باشد.

اما کابل باید برای موفقیت آن اقدامات عملی را انجام دهد.

به گفتهء نشریه، پایپ لاین گاز طبیعی میان ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند "تاپی" در سال ۲۰۱۵ میلادی از یک طرح تیوری به یک ابتکار عملی مبدل شد و این پیشرفت سه دلیل عمده داشت.

اول: توافق بر ساختار شرکت تاپی، دوم: انتخاب رهبر برای این کنسرسیوم و سوم: مراسم پیشگامانه.

مراسم که در ۱۳ دسمبر ۲۰۱۵ میلادی در ترکمنستان برگزار شد، یک پیام قوی به شکاکان داشت در حالیکه پیش از آن این موضوع در کنفرانس ها تنها در حد بحث ها قرار داشت، اما اقدامات اخیر روشن ساخت که این پایپ لاین می‌تواند به یک منبع بزرگ انرژی و ثبات مورد نیاز به افغانستان و منطقه مبدل شود.

پایپ لاین پروژه تاپی یک هزار و هشت صد کیلومتر طول دارد که ۷۳۵ کیلومتر آن از خاک افغانستان می‌گذرد.

نشریه فارن پالیسی در ادامه می‌نویسد: افغانستان از پروژه تاپی بگونهء فوق العاده بهره‌مند شده می‌تواند.

نه تنها این پایپ لاین سالانه ۴۰۰ میلیون دالر از مدرک ترانزیت به این کشور عاید خواهد داد بلکه بر اساس تخمین وزارت معادن و پطرولیم افغانستان به بیست و پنج هزار افغان زمینه کار را نیز مساعد خواهد کرد.

به باور فارن پالیسی، افغان ها می‌خواهند کشور شانرا به یک دهلیز بزرگ تجارت و انرژی مبدل کنند، این در حالیست که پاکستان و هندوستان به انرژی بیشتر نیاز دارند و ترکمنستان در پی تنوع برای بازار گاز خود است.

نشریه می‌افزاید، اهمیت دستآورد های بدست آمده در رابطه به پروژه تاپی در سال ۲۰۱۵ میلادی نباید دست کم گرفته شوند و در ۲۰۱۶ میلادی تاپی در موقعیت خوبی قرار دارد تا از یک افسانه به یک حقیقت مبدل شود.

XS
SM
MD
LG