لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

فارن پالیسی و دیپلومات گفت و گو های صلح را بررسی کرده اند


نشریه فارن پالیسی و مجله دیپلومات مسئلۀ گفت و گو های صلح با طالبان مسلح را به بررسی گرفته اند.

فارن پالیسی

فارن پالیسی می نویسد با آنکه در مورد گفت و گو های صلح برخی حرف های مثبت زده می شود، اما چنین اطمینانی وجود ندارد که کدام رهبر طالبان در نشست ۲۳ فبروری در مورد صلح اشتراک کند.

نشریه نوشته است که هر چند گروه طالبان به رهبری منصور در قطر دفتر سیاسی دارد، اما قوماندانان او به خاطر گفت گو های صلح حملات را کاهش نداده اند و سخنگوی وی در نشست اخیر پگواش در قطر از موقف قبلی طالبان پا به عقب نکشید.

این سخنگوی طالبان مانند گذشته پیشرط های را برای آغاز گفت و گو های صلح مطرح کرد و تأکید ورزید که تمام نیرو های بین المللی از افغانستان خارج شوند و زندانیان طالبان از قید رها گردند.

به نوشته نشریه فارن پالیسی ملا منصور دو تنِ را که در گفت و گو های صلح در ماه جولای اشتراک کرده بودند از شورای طالبان اخراج کرده است.

اما فارن پالیسی به جنبه مثبت هرج و مرج در بین رهبری طالبان نیز پرداخته و می نویسد که این شاید فرصت برای گفت و گو های صلح را افزایش بدهد و برخی از رهبران طالبان از این فرصت استفاده کنند و جهان آنها را با سهم گرفتن در مذاکرات صلح به عنوان نماینده های طالبان بشناسد.

به باور این نشریه، اختلاف ذات البینی طالبان به پاکستان هم سهولت فراهم خواهد کرد تا آنها را به گفت و گو های صلح تشویق نماید.

فارن پالیسی از سوی دیگر در گفت و گو های صلح به مشکلات سیاسی رئیس جمهور افغانستان اشاره کرده و می نویسد که برخی افغان ها شک دارند که گفت و گو های صلح با طالبان به خاطر منفعت پاکستان، منافع افغانستان را زیر پا خواهد کرد.

مجله دیپلومات

مجله دیپلومات در مورد گفت و گو های صلح با طالبان در مطلبی سخنان اخیر رئیس اجرائیه افغانستان را جای داده است.

این مجله می نویسد که عبدالله عبدالله هفته گذشته در دهلی جدید گفت، طالبانِ امروز مانند زمان ملا عمر یک دست و یک پارچه نیستند.

به نوشته دیپلومات، رئیس اجرائیه افغانستان به این باور است که چین بر پاکستان نفوذ دارد و چین در افغانستان به سرمایه گذاری بزرگ مبادرت ورزیده است بدین لحاظ پیکنگ، اسلام آباد را تشویق می کند که با استفاده از نفوذش اش بالای طالبان این گروه را برای گفت و گو های صلح آماده سازد.

مجله دیپلومات می نویسد که عبدالله عبدالله فرد دومِ با قدرت در افغانستان به گفت و های صلح امیدوار است و می گوید که از هر کشوریکه بالای طالبان نفوذ دارد کمک خواهد خواست تا در افغانستان صلح برقرار شود.

XS
SM
MD
LG