لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

طالبان بگونه مشروط برای صلح ابراز آماده گی کردند


روزنامه های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره های خود در کنار مسایل دیگر بیشتر به موضوع صلح در افغانستان پرداخته اند.

کابل پُست

روزنامه غیر دولتی کابل پُست در مطلبی نوشته است که طالبان در روز اول نشست قطر بگونه مشروط برای صلح ابراز آماده گی کردند.

کابل پُست به نقل از فایض ځلاند یکی از اشتراک کننده های نشست غیر رسمی قطر در باره صلح نوشته است که در این نشست بحث های گسترده در باره صلح صورت گرفت.

این روزنامه به نقل از جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان سیاسی نوشته است، اگر اجندای همچو نشست ها منظم باشد و افراد تاثیرگذار در آن اشتراک کنند، ممکن مفید تمام شود.

نویسنده مطلب گفته است که در صورت مدیریت خوب، چنین جلسه ها می تواند برای نشست های چهارجانبه در باره صلح نیز سهولت ایجاد کند.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در مطلبی در این مورد نوشته است که در این اواخر برای پروسه صلح افغانستان تلاش های ملی، منطقه یی و بین المللی ادامه دارد.

نویسنده مطلب می گوید که نشست های چهار جانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین نشان دهنده این تلاشهاست.

به باور نویسنده مطلب، این تلاش ها برخی از کارشناسان سیاسی را نیز امیدوار ساخته و آنان می گویند که این نشست ها باید درست دنبال شود تا افغانستان را به صلح برساند.

سرخط نوشته است که تا حالا اشتراک کننده گان نشست چهار جانبه از فرصت های به میان آمده خوب استفاده کرده اند و نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و امریکا در داووس سویس این پروسه را بیشتر تقویت کرده است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مطلبی به سخنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و امریکا در سویس توجه کرده است.

نویسنده مطلب می گوید که آقای غنی در این نشست به اهداف بلند رسیدن به صلح اشاره کرد و تأکید ورزید که آغوش حکومت افغانستان برای طالبان و همه مخالفان مسلح دولت باز است.

اما نویسنده مطلب می گوید که در پروسه صلح نباید دست آوردهای سال های گذشته قربانی شوند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG