لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

علی: وضعیت امنیتی در امتداد مرز بین افغانستان و تاجکستان پیچیده است


ایروایشیا

نشریه ایروایشیا نیت آنلاین مقالۀ را در مورد تشکیل واحد های خاص کشفی در تاجکستان به نشر رسانده که برای حفاظت از سرحدات بین تاجکستان و افغانستان مامور اند.

رجب علی رحمان علی قوماندان نیروهای سرحدی تاجکستان به نشریه ایروایشیا گفت: "وضعیت امنیتی در امتداد مرز بین افغانستان و تاجکستان پیچیده و مغلق است. شورشیان مسلح طالب در آن طرف مرز در ولایات تخار، کندز و بدخشان فعال اند. روی این دلیل تشکیل واحد های کشفی خاص پیشنهاد شده است."

نشریه ایروایشیا می نویسد، این قطعات متشکل از هزار نظامی بوده در آیندۀ نزدیک به کار آغاز می کنند.

در این میان امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان هفته گذشته در سخنرانی سالانه اش خطاب به پارلمان این کشور ادعا کرد که فعالیت سازمان ها و گروه های تروریستی رو به گسترش اند و عملکرد این گروه ها در کشور همسایه افغانستان و برخی نقاط دیگر وضعیت را بیش از این هم متشنج ساخته است.

دان

روزنامۀ دان چاپ پاکستان در شماره اخیر خود مقالۀ را در مورد گفتگو های صلح افغانستان به نشر رسانده که دیروز از سوی اداره بنام پگواش در قطر برگزار شده است.

روزنامه دان در این مقاله می نویسد: مذاکرات در مورد گفتگو های صلح افغانستان در قطر، مانند پروسه صلح قبلی، رسمی نیست که در مری پاکستان بین نماینده گان حکومت و طالبان افغان برگزار شد و در ماه جولای پس از اعلان مرگ ملا عمر به تعویق افتاد.

در مقالۀ به چاپ رسیده در روزنامه دان پاکستان آمده است، نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا، در اجلاس چهار جانبه به این فیصله رسیده اند که نشست سومی آنها در ششم ماه فبروری در اسلام آباد برگزار شود.

به نوشته روزنامه دان، در این مذاکرات نماینده گان طالبان حضور ندارند، اما هدف مذاکرات این است تا زمینه گفتگو ها را بین شورشیان مسلح تندرو و حکومت افغانستان فراهم کند.

طالبان مسلح می گویند، آنها تلاش می کنند که از مذاکرات آغاز شده به ابتکار موسسه پگواش، استفادۀ موثر کنند.

اما حکومت افغانستان گفته است که در گفتگوهای غیر رسمی صلح در قطر نماینده ندارد.

XS
SM
MD
LG