لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

سرخط: قطر میزبان نشست غیر رسمی در باره صلح است


روزنامه های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره های خود بیشتر به نشست غیر رسمی صلح در دوحه پایتخت قطر و تأکید نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و امریکا بر اقدامات عملی در مورد صلح تمرکز کرده اند.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در مطلبی نوشته است که قطر میزبان نشست غیر رسمی در باره صلح است.

نویسنده مطلب گفته است که این نشست از سوی موسسه غیر دولتی موسوم به پگواش راه اندازی شده اما نماینده های حکومت افغانستان در آن اشتراک نکرده اند.

در مطلب آمده است که طالبان مسلح گفته اند که نماینده های شان در این نشست اشتراک داشته و این نشست را مهم خوانده اند.

کابل پُست

روزنامه غیر دولتی کابل پُست نیز در این باره مطلبی را به نشر رسانده و گفته است که در نشست قطر در باره صلح شماری از کارشناسان سیاسی و نماینده های طالبان مسلح شرکت کرده اند.

نویسنده مطلب این نشست را اکادمیک خوانده و گفته است که در آن بیشتر در مورد چالش ها و موانع موجود در برابر صلح بحث می شود.

در مطلب به نقل از یک عضو موسسه پگواش نوشته شده است که در نشست غیر رسمی قطر در باره صلح حدود سی تن افغان از افغانستان و اروپا دعوت شده اند.

در مطلبی در این مورد فهرست اسامی برخی افرادیکه در این نشست اشتراک دارند نیز به نشر رسیده که عمرداوودزی،انجنیر احمد شاه احمدزی و برخی از اعضای کابینه حکومت پیشین شامل آن می باشند.

کابل پُست در مطلب دیگر به نقل از یک منبع که نخواسته از وی نام گرفته شود گفته است که حکومت افغانستان با این نشست مخالف بوده و حتی از مقامات قطری خواسته که جلو برگزاری آن را بگیرد.

این روزنامه به نقل از شماری اعضای شورای عالی صلح افغانستان گفته است که از راه اندازی نشست غیر رسمی قطر در باره صلح آگاه هستند اما از آنان برای اشتراک در این نشست دعوت صورت نگرفته است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مطلبی نوشته است که افغانستان، پاکستان و امریکا در نشست سه جانبه در سویس تأکید کردند که اقدامات عملی در مورد پروسه صلح این کشور صورت خواهد گرفت.

در مطلب به نقل از رئیس جمهور افغانستان و معاون رئیس جمهور امریکا آمده است که تلاش های صلح افغانستان نباید روی کاغذ باقی بماند بلکه بزودی باید در این زمینه کار های صورت گیرد.

هیواد در این مطلب نوشته است که مقامات هر سه کشور گفته اند، مخالفان مسلح حکومت افغانستان که به گفتگو باور دارند باید برای انجام مذاکرات صلح تشویق شوند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG