لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

"زندگی پُر ماجرای یک تیم تلویزیونی با بمب طالبان خاتمه یافت"


موضوع حمله انتحاری طالبان بر کارمندان تلویزیون طلوع باز هم سرخط بعضی از روزنامه ها و نشریه های غربی را تشکیل می دهد.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز مطلبی دارد تحت عنوان زندگی پُر ماجرای یک تیم تلویزیونی با بمب طالبان خاتمه پیدا کرد.

روزنامه صحنه های دلخراشی را از این حادثه به نشر رسانده و حالت بازمانده گان قربانیان را قسماً شرح نموده است.

نیویارک تایمز به یک واقعه کوچک این حادثه اشاره می کند که یکی از کارمندان نجات یافته طلوع تلیفون سوخته همکارش را می گیرید و خاکستر آن را پاک کرده و سیم کارت آن را بیرون می کند. بعد سیم کارت را در تلیفون خود جابجا می کند و اولین شماره را که می گیرد مادر همین قربانی است و به او می گوید که فرزندت در بین قربانی های این حادثه است.

مادر انگشت حیرت به دهان می برد و نمی داند که چه فکر کند منظور از قربانی چه است آیا او مرده و یا در شفاخانه است.

روزنامه همچنان سرگذشت افراد دیگری را که در این حادثه قربانی شده و خانواده های شان به ماتم نشسته تصویر می کند که هر یک آن رقت بار است. بطور مثال محمد جواد حسینی ۲۸ ساله زودتر از دیگران از دفتر بیرون می رود تا در بس برای نشستن چوکی پیدا کند. با حرکت بس برادر جواد به روزنامه گفته است که مانند هر روز دیگر مادرش می خواهد در راه با فرزندش صحبت کند ولی این بار تلیفون جواب نمی گوید و مادر بیچاره هنوز نمی داند که فرزند جوانش در سردخانه جا داده شده است.

روزنامه نیویارک تایمز در مورد دیگر قرباینان این حادثه مخصوصاً دختران جوانی که قربانی شده اند، همین گونه قصه ها دارد.

امنستی انترنیشنل

نشریه سازمان عفو بین الملل یا امنستی انترنیشنل هم در شماره اخیرش بار دیگر حمله انتحاری علیه کارمندان تلویزیون طلوع را محکوم کرده و نوشته است که این عمل یک حمله دشمنانه علیه آزادی مطبوعات در این کشور می باشد.

به نوشته نشریه، آزادی مطبوعات که بعد از سقوط طالبان در افغانستان بهتر شده بود با چنین حملات خشونت بار به تهدید رو به رو می شود و سازمان های دفاع از ژورنالستان گفته اند که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۳ قضیه حمله بر ژورنالستان در افغانستان ثبت شده است.

به نوشته نشریه سازمان عفو بین الملل، حکومت افغانستان باید برای تأمین امنیت ژورنالستان گام های بیشتری بردارد، زیرا بدون امنیت، آزادی بیان را نمی توان حفظ کرد.

از اینرو سازمان عفو بین الملل از حکومت افغانستان می خواهد، موج خشونت علیه ژورنالستان را متوقف بسازد و در باره حمله و تهدید علیه ژورنالستان تحقیقات جدی و شفاف را انجام بدهد تا عاملین این خشونتها و تهدید ها از بین برده شوند.

از سوی دیگر امنستی انترنیشنل در نشریه خود از شبکه های مطبوعاتی و رسانه ها خواسته است تا در مورد تهدیدها، خطرات، فشارها و خشونت های که ممکن است ژورنالستان به آن مقابل شوند، به کارمندان خود تعلیم دقیق بدهند.

XS
SM
MD
LG