لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

کابل پُست: قطر روز جمعه شاهد نشستی در باره صلح خواهد بود


بحث های جاری در مورد تلاش های صلح و عکس العمل ها در باره اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها از مهمترین عناوین روزنامه های چاپ امروز کابل است.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در صفحه نخست اش نوشته است که در یک زمان دو هیئت پاکستانی تلاش های صلح را آغاز کرده اند.

نویسنده مطلب میگوید که در کویته نیز یک هیئت پاکستانی سعی میکند تا زمینه گفتگو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح را فراهم سازد.

به باور روزنامه پاکستان برای حل اختلافات میان گروه های طالبان تلاش دارد و میخواهد که با این اقدام میدان جنگ در افغانستان را گرم نگهدارد و طالبان را تحت کنترول داشته باشد.

روزنامه نوشته است که آی،ایس،آی یا شبکه استخباراتی پاکستان سعی میکند تا ملا اختر محمد منصور را از صحنه دور ساخته و ملا هیبت الله را جایگزین وی بسازد.

کابل پُست

روزنامه غیر دولتی کابل پست در مطلبی در مورد صلح نوشته است که قطر روز جمعه شاهد نشستی در باره صلح خواهد بود.

در مطلب گفته شده که شماری از اعضای شورای ملی، کارشناسان سیاسی و اعضای جامعه مدنی به این نشست که از سوی موسسه موسوم به پگواش برگزار می گردد دعوت شده اند.

نویسنده مطلب به نقل برخی از اعضای شورای صلح نوشته است که این نشست گامی مثبتی در زمینه تلاش های صلح می باشد.

جامعه باز

روزنامه غیر دولتی جامعه باز در سرمقاله اش نوشته است که کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها را مشخص ساخت اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در برابر آن عکس العمل نشان داد.

سرمقاله نویس این را یک چالش جدی خوانده که اعضای کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند بر اساس قانون کسی صلاحیت سبکدوش کردن آنان را ندارد اما رئیس اجرائیه تاکید کرده که کمیسیون های جدید انتخاباتی باید به میان آید.

به گفته سرمقاله نویس در قانون انتخابات صلاحیت مشخص شدن تاریخ برگزاری انتخابات به کمیسیون مستقل انتخابات داده شده اما رهبران حکومت وحدت ملی توافق کرده اند که سیستم انتخابات را اصلاح کرده و اعتماد این کمیسیون را اعاده خواهند کرد.

اطلاعات روز

روزنامه غیر دولتی اطلاعات روز در مطلبی در این باره اظهارات ریاست اجرائیه و شورای حراست و ثبات را به نشر رسانده است.

در مطلب به نقل از ریاست اجرائیه و شورای حراست و ثبات گفته شده که پیش از اصلاحات انتخاباتی راه اندازی انتخابات ممکن نیست.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG