لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

رهبر جدید طالبان بر گفتگو های صلح سایه افگنده است


شماری از روزنامه ها و نشریه های غربی در مورد مذاکرات چهار جانبه اسلام آباد تمرکز کرده اند.

واشنگتن پُست

روزنامه امریکایی واشنگتن پُست می نویسد: رهبر جدید طالبان بر گفتگو های صلح سایه افگنده است.

به نوشته روزنامه، در مذاکرات چهارجانبه در اسلام آباد، چهره مهم ترین مخالف مسلح حکومت افغانستان غایب بود.

واشنگتن پُست در ادامه می افزاید: سایه اختر محمد منصور که در حال حاضر پنهانی است، به نحوی پروسه صلح افغانستان را تحت شعاع خود قرار داده است.

به باور برخی از چهره های فعلی و سابق گروه طالبان، ملا منصور یکی از طالبان میانه رو است و برای افغانستان بهترین فرصت خواهد بود تا از طریق وی با اسلام گرایان وارد معامله شود.

روزنامه اظهارات وحید مژده دیپلومات سابق طالبان را که در حال حاضر در کابل است، نقل کرده که می گوید: مانند ملا منصور، افراد زیادی در گروه طالبان وجود ندارند.

به گفته مژده، منصور بهترین انتخاب برای مذاکرات صلح است زیرا وضعیت جهان را نسبت به ادامه جنگ درک می کند.

آنسو اظهارات عبدالمنان نیازی سخنگوی گروه انشعاب یافته طالبان به رهبری ملا رسول هم در واشنگتن پُست نشر شده که گفته است: آنها بالای ملا منصور اعتماد ندارند. به گفته نیازی، منصور می گوید که ممکن است نظام دیموکراتیک را در افغانستان بپذیرد.

مسئول بخش امنیت میدان هوایی کندهار در رژیم طالبان و سپس وزیر هوانوردی این گروه که حالا رهبری بخشی بزرگی از طالبان را به عهده گرفته، از سوی گروه ملا رسول مورد انتقاد قرار دارد که در زمان وزارتش، از طیاره ها برای قاچاق مواد مخدر استفاده می کرده است.

عبدالمنان نیازی گفته که با چشمان خود، ملا منصور را حین فرستادن مواد مخدر به دوبی دیده است.

روزنامه واشنگتن پُست می نویسد: با آنکه رهبری طالبان در مذاکرات دوشنبه در اسلام آباد شرکت نکردند اما توماس روتیگ معاون شبکه تحلیلگران افغانستان به روزنامه گفته است: طوری به نظر می رسد که گروه تحت رهبری ملا منصور برای مشارکت در قدرت آماده است اما وی هشدار داده که منصور نباید یک فرد میانه رو دانسته شود.

گاردین

روزنامه گاردین در این مورد می نویسد: این نشست به هدف احیای پروسه صلح افغانستان، با شرکت نماینده های افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا برگزار شده است.

به نوشته روزنامه هر چهار جانب می خواهند تا شورش های چهارده ساله طالبان مسلح در افغانستان پایان یابد و راه ها برای مذاکرت متوقف شده از سر گرفته شود.

گاردین می نویسد: کابل می خواهد واضح سازد که انتظار های زیادی از گفتگو های اسلام آباد ندارد.

به گفته مقام های افغان، طرح نقشه راه برای مذاکرات صلح هدف اصلی در نشست اسلام آباد بوده است.

روزنامه اظهارات جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا را هم نقل کرده که گفته است: کشورش به این نشست خوشبینی دارد و می خواهد پروسه مذاکرات تحت رهبری افغان ها و توسط خود آنها پیشبرده شود.

روزنامه گاردین در اخیر مقاله اش می نویسد: نشست اسلام آباد در حالی برگزار می شود که افغانستان یکی از مرگبار ترین سال ها را در جریان ۲۰۱۵ سپری کرد.

به نوشته روزنامه انتظار می رود سازمان ملل متحد ارقام قربانیان غیرنظامی در افغانستان را که بیش از ۳۱۸۰ تن دانسته شده، به زودی نشر کند.

XS
SM
MD
LG