لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

سرخط: چهار جانب، چهار آدرس و چهار وعده


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره های شان را به چگونگی نشست چهارجانبه افغانستان،پاکستان،چین و امریکا در اسلام آباد،متمرکز ساخته اند.

سرخط

چهار جانب، چهار آدرس و چهار وعده عنوان سرمقاله اش روزنامه سرخط است.

در سرمقاله آمده که پاکستان باید گروه ملا محمد اختر منصور و شبکه حقانی را برای گفتگو های صلح آماده بسازد و حکومت افغانستان تلاش کند تا از چند دسته گی طالبان در مذاکرات صلح به نفع اش استفاده کند.

سرمقاله نویس نوشته که گفتگو های صلح باید در گذشته به نتیجه می رسید، اما به باور نویسنده پاکستان با اعلام مرگ ملا محمد عمر پروسه صلح را برهم زد و از همین طریق جنگ را در افغانستان برای یکسال دیگر گرم نگهداشت.

کابل پُست

روزنامه کابل پُست با خط درشت در صفحه اولش نوشته که نشست چهار جانبه اسلام آباد در حالی برگزار می گردد که هنوز هم شک و تردید های در مورد عملکرد صادقانه پاکستان وجود دارد.

در مطلب آمده که اگر امریکا و چین بر پاکستان فشار سیاسی و اقتصادی وارد کنند، می توان به نتایج گفتگو های صلح امیدوار بود.

نویسنده به نقل از صاحب نظران نوشته که پاکستان هنوز هم به تعهدات اش صادق نیست و ممکن شماری از طالبان را بخاطر اخذ امتیازات به میز مذاکره حاضر و تعدادی دیگر آنان را در میدان جنگ نگهدارد.

انیس

روزنامه دولتی انیس هم سرمقاله اش را به همین مسئله اختصاص داده و نوشته که تأمین صلح در جامعه مسئولیت همه است، اما در این شرایط رسانه ها باید در این راستا بیشتر نقش بازی کنند.

سرمقاله نویس نوشته که با آنکه رسانه ها صلاحیت اجرایی ندارند، اما تأثیر گذاری آنان بیشتر از عملکرد اجرایی است.

به باور نویسنده مطلب، این مسئله واضح است که مخالفان مسلح از بیرون کشور تمویل می شوند، اما اگر افغان ها یکدست شوند،گفتگو های صلح به نتیجۀ خواهد رسید.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش سفارش کرده که پاکستان باید برای همکاری صادقانه تشویش شود.

در سرمقاله آمده که کشور های دخیل در نشست چهار جانبه امروز روی این مسئله بحث می کنند که طالبان مسلح چگونه با حکومت افغانستان صلح کنند.

به باور روزنامه، حکومت افغانستان باید در گفتگو های صلح خط سرخ راهم تعیین کند و تلاش نماید که دستآورد های سیزده سال گذشته را حفظ کند.

XS
SM
MD
LG