لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

هیواد: امیدواری ها برای موفقیت نشست چهار جانبه وجود دارد


نشست چهار جانبه اسلام آباد در مورد صلح و تأثیرات و نتایج احتمالی آن مهمترین عناوین روزنامه های چاپ امروز کابل را تشکیل می دهد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش نوشته است که امیدواری ها برای موفقیت این نشست وجود دارد.

در سرمقاله آمده است که مقامات افغان باید پاکستان را تشویق کنند تا از حمایت مالی و آموزش افراد وابسته به شبکه القاعده،گروه داعش و مخالفان مسلح دیگر دست بکشد.

سرمقاله نویس گفته است که جامعه جهانی بخصوص امریکا باید بر اسلام آباد فشار وارد کند تا مراکز مخالفان مسلح را در خاکش بسته کند.

آرمان ملی

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی در صفحه نخست اش نوشته است که هیئت تعیین شده افغانستان به هدف اشتراک در نشست چهار جانبه امروز به اسلام آباد می رود.

در مطلب گفته شده است که قانون اساسی، حاکمیت ملی و استقلال افغانستان در این نشست به عنوان خط قرمز مطرح شده و روی آن هیچ نوع معامله صورت نمی گیرد.

نویسنده مطلب می گوید که شماری از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان سیاسی نیز مشمول این هیئت هستند.

کابل پُست

روزنامه غیر دولتی کابل پُست در مطلبی نوشته است که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی طرحی را در خصوص صلح به محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان سپرده است.

نویسنده مطلب نوشته است، اگر حکومت افغانستان می خواهد پروسه صلح موفق شود بر علاوه طالبان باید تمام گروه های مخالف مسلح را شامل این پروسه بسازد.

در مطلب به نقل از قریب الرحمان سعید سخنگوی حزب اسلامی به رهبری حکمتیار آمده است که آنان نامه به رئیس جمهور افغانستان فرستاده اند و گفته اند که باید نشست بین الافغانی در باره صلح برگزار شود.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در سرمقاله اش نوشته است که هیئت تعیین شده برای پیشبرد گفتگوهای صلح باید کارش را به پیش ببرد اما در جریان زمستان باید عملیات های جدی در برابر مخالفان مسلح دولت صورت گیرد.

سرمقاله نویس گفته است که در سال روان درگیری های شدید صورت گرفت و نیروهای امنیتی افغان باید تدابیر لازم برای بهار سال آینده داشته باشند.

به باور سرمقاله نویس، حکومت باید افراد کار فهم و مسلکی را در راس ادارات امنیتی تعیین کرده تا خلا های موجود را در جریان زمستان پُر کرده و برای سال آینده آماده گی های لازم را روی دست گیرند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG