لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

"زمان آن رسیده که سوال های جدی از امریکا در مورد افغانستان پرسیده شود"


نشریه نیشنل انتریست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: " زمان آن رسیده که سوال های جدی در رابطه با افغانستان از مقامات امریکایی پرسیده شوند. "

نشریه می نویسد قوماندان قوای امریکا و ناتو در افغانستان جنرال جان کمپبل در یک کنفرانس خبری در اواخر گفت می خواهد تعداد عساکر امریکایی تا اخیر سال در افغانستان ۹۸۰۰ تن باشد و برنامه کاهش این تعداد به ۵۵۰۰ تن عملی نشود.

اما به نوشته نیشنل انتریست جنرال امریکایی در این سخنان خود توضیح نداد که از ۴۳۰۰ سرباز بیشتر که در افغانستان نگهمیدار چه نوع استفاده خواهد شد و چه ستراتیژی برای کار آنها دارد که بتواند تغییر بار آورد.

نشریه می نویسد حقیقت این است که حضور ۱۴۰ هزار سرباز ناتو تا سال گذشته و تقریباً ۱۳ هزار در سال جاری در افغانستان کدام تغییری چشمگیری را نشان نداد و طالبان بعد از سال ۲۰۰۱ اکنون در قوی ترین موقف حربی قرار دارند.

نشریه می نویسد حالا حضور گروه داعش هم در افغانستان مشاهده می شود و تهدید القاعده هم از بین نرفته است. بعد از انتخابات آلوده با فساد در این کشور در سال گذشته حکومت افغانستان هم تقریباً تقسیم شده و نمی تواند بطور موثر کار کند.

اقتصاد این کشور هم با از دست دادن میلیاردها دالر پولی که در زمان حضور عساکر ناتو در افغانستان مصرف میشد، ضعیف شده است.

نیشنل انتریست می نویسد هدف دخالت امریکا به افغانستان این بود که القاعده از بین برود، و افغانستان دیگر به لانه امن برای تروریستان تبدیل نشود. امریکا برای این کار در ۱۴ سال گذشته ۶۸۶ میلیارد دالر مصرف کرده و در حدود ۲۲ هزار سرباز امریکایی در اینجا کشته و زخمی شدند.

در چنین حالت شاید در بعضی اقدامات جداگانه پیروزی های بدست آمده باشد، اما در کل این عملیات به هدف خود نرسیده است.

در نشریه می خوانیم که جنرال جان کمپبل بزودی بار دیگر در کانگرس و در حضور خبرنگاران ظاهر خواهد شد و زمان آن رسیده که اعضای کانگرس و رسانه ها سوال های جدی را در این رابطه از جنرال امریکایی بپرسند.

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود می نویسد از زمان بیرون رفتن قوای محارب امریکا و ناتو از افغانستان و ختم ماموریت حربی آنها در این کشور طالبان بسیار جسور شده و بخشی از قرارگاه های قبلی خودرا دوباره بدست آورده و سربازان امنیتی افغان را مورد حمله قرار میدهند.

به نوشته نشریه در نتیجه این حملات حکومت کابل روز به روز کنترول بیشتر مناطق را از دست می دهد و مناطقی ولایت هلمند که قوای امریکا و بریتانیا با دادن قربانی های زیاد از کنترول طالبان خارج کرده بودند، دوباره به تهدید رو به رو می باشند.

فارن پالیسی می نویسد حالا امریکا وادار شده است که دوباره در این منطقه دخالت کند و بریتانیا هم تیم های کوچک مشاورین نظامی را به ولایت هلمند فرستاده است چنانچه اولین قربانی سربازان امریکایی در سال جاری میلادی هم در همین ولایت بوده است.

XS
SM
MD
LG