لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

پایپ لاین تاپِی و راه ها به سوی صلح در افغانستان


دی نیویارکر

روزنامۀ دی نیویارکر The New Yorker زیر عنوان پایپ لاین تاپِی و راه ها به سوی صلح در افغانستان یک مطلب نشر کرده است.

تاپی نام پروژۀ عظیم انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به هند و پاکستان از طریق افغانستان می باشد.

روزنامه زیر عنوان خود یک عکس را نیز نشر کرده که در آن رئیس جمهور محمد اشرف غنی هنگام بازدید اخیر او از اسلام آباد در حال قول دادن با نواز شریف صدراعظم پاکستان دیده می شود.

دی نیویارکر در ادامه می نویسد، هنگامیکه رئیس جمهور افغانستان به تاریخ دهم دسمبر از اسلام آباد به کابل برگشت از وی توسط یک حملۀ طالبان که در نتیجۀ آن بیش از پنجاه نفر در پایگاه هوایی کندهار کشته شدند و استعفای رئیس امنیت ملی خود استقبال شد.

روزنامه می افزاید که رحمت الله نبیل یک روز قبل از استعفای خود در بارۀ دلایل آن در صفحۀ فیس بوک خود نوشته بود که علت آن عدم موافقۀ وی با برخی پالیسی ها می باشد.

روزنامه می نویسد که رئیس جمهور غنی در اسلام آباد در گردهمایی سالانۀ پروسه قلب آسیا اشتراک کرد که یک مناسبت منطقه ای برای حمایت از افغانستان است.

به نوشته روزنامه، صدراعظم پاکستان اگر چه این کشور از طالبان افغان حمایت می کند، اظهارات گذشتۀ خود را یکبار دیگر تکرار کرده دشمنان افغانستان را دشمنان پاکستان خواند.

ولی در عین حال رحمت الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در یک پیام خود در فیس بوک نوشت طالبان که حکومت پاکستان از فعالیت آنها در خاک خود چشم پوشی می کند، هزاران لیتر خون هموطنان ما را می ریزند.

روزنامه می نویسد، چهار روز بعد هنگامیکه رئیس جمهور غنی پس از اشتراک در مراسم افتتاح پروژه تاپی از ترکمنستان برگشت استقبال از وی بسیار متفاوت بود. او با جوانان در ارگ ریاست جمهوری ملاقات کرد و در چندین ولایت مراسم استقبال از پروژه تاپی برگزار شد.

دی نیویارکر می نویسد، این پروژه که نیازمندی های انرژی هند و پاکستان را مرفوع خواهد ساخت و قرار است تا سال ۲۰۱۹ تکمیل شود به افغانستان سالانه چهارصد میلیون دالر از آن عاید خواهد شد.

روزنامه می افزاید، ساختن یک پایپ لاین گاز و ایجاد صلح با شورشیان اسلامگرا شاید دو پروژۀ متفاوت دیده شوند ولی این کدام تصادف نیست که رئیس جمهور غنی، صدراعظم نواز شریف و دیگر رهبران منطقه برای حمایت از هر دو پروژه از جنوب آسیا به آسیای میانه رفت و آمد می کنند.

گاردین

روزنامه گاردین بریتانیا می نویسد که واقعات سال ۲۰۱۵ میلادی برای رئیس جمهور اشرف غنی خیلی ناگوار بود.

گاردین می افزاید: در حالیکه شورشیان طالب در افغانستان دچار ضعف و اختلافات شده اند، حکومت این کشور نیز با اختلافات درونی روبرو است و رئیس جمهور اشرف غنی چیزهای بسیار اندک از آن چه که تخصص علمی قابل توجه و نظریات وی در بارۀ پیشرفت وعده می دهند به تحقق رسانیده است.

گاردین می نویسد: تیره و تار بودن اوضاع افغانستان کدام خبر نو نیست و این کشور از سالیان متمادی به چنین اوضاع دچار بوده است ولی امسال طالبان مناطق بیشتر را تصرف کردند و نیروهای دولتی افغان تلفات بیشتر داشتند و رئیس جمهور امریکا در ماه اکتوبر گذشته به وضاحت اعلان کرد که نیروهای این کشور تا سال ۲۰۱۷ در افغانستان باقی خواهند ماند.

روزنامه می افزاید که عساکر امریکا نه تنها اینکه در افغانستان باقی می مانند بلکه به وضاحت دیده می شود که آنها در افغانستان باقی می مانند تا در جنگ اشتراک کنند و ماموریت آنها تنها نظارت و آموزش نیروهای افغان نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG