لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

سال ۲۰۱۶ برای افغانستان چگونه خواهد بود؟


برخی از روزنامه ها و نشریه های غربی در باره تحولات افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی توجه کرده اند.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در باره تحولات بزرگ سال ۲۰۱۵ در افغانستان و اینکه سال ۲۰۱۶ برای اینکشور چگونه خواهد بود، مقالهء را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه، حکومت افغانستان به تاریخ ۲۹ ماه جولای امسال، خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان را تائید کرد.

با آنکه در باره چگونه گی مرگ وی، بحث های زیادی صورت گرفت اما سوال اصلی در اینجاست که این خبر بالای طالبان چی تاثیری گذاشت.

واشنگتن پُست می نویسد: بر عکس پیشبینی ها و به گونه حیران کننده، طالبان در سال ۲۰۱۵ میلادی در میدان های جنگ دستاورد های داشتند و برای نخستین بار، شهر ستراتیژیک کندز را تصرف کردند.

روزنامه در ادامه به این تمرکز کرده که نه تنها این بلکه با آغاز فعالیت های داعش در افغانستان، طالبان با یک رقیب دیگر روبرو شدند.

به باور مقاله نویس، افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی شاید با چالش های هر دو گروه روبرو شود.

واشنگتن پُست در ادامه می افزاید: امریکا و متحدانش تأکید می ورزند که نیرو های امنیتی افغان برای مبارزه با طالبان مسلح به کمک های بین المللی نیاز دارند و شاید هم داعش بیشتر از طالبان خطر بزرگ برای امنیت افغانستان باشد.

روزنامه همچنان به نگرانی اخیر روسیه از داعش اشاره کرده و می نویسد: مسکو که از مخالفان اصلی گروه های اسلامی افغانستان است، حالا برای مبارزه با داعش، مبادله اطلاعات با طالبان را آغاز کرده است.

ستراتفور کامنتری

نشریه ستراتفور کامنتری در این مورد که وضعیت افغانستان در سال ۲۰۱۶ چگونه خواهد بود، مقالهء را نشر کرده است.

به نوشته نشریه، برای پاکستان و چین که در درازمدت از بی ثباتی وضعیت افغانستان نگرانی دارند، یگانه گزینه اساسی گفتگو های صلح افغانستان در سال ۲۰۱۶ است.

اما نویسنده مقاله می گوید: شاید ادامه اختلاف ها میان طالبان از موانعی باشد که جلو پیشرفت ها در گفتگو های صلح را بگیرد.

ستراتفور کامنتری همچنان می افزاید: در سال ۲۰۱۶ میلادی، نیرو های امنیتی افغان، با فعالیت های طالبان مسلح و سایر گروه های شورشی روبرو خواهند بود.

به گفته نشریه فعالیت های خودسرانه جنگسالاران هم از چالش های اصلی در برابر حکومت وحدت ملی افغانستان خواهد بود.

نشریه ستراتفور کامنتری در پایان مقاله اش می نویسد: ادامه و افزایش خشونت ها، نفرت افغان ها را در برابر پاکستان بیشتر خواهد ساخت و این کار، نقش اسلام آباد را در مذاکرات حکومت افغانستان و طالبان مسلح، با چالش های روبرو ساخته می تواند.

XS
SM
MD
LG