لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

آیا اسلام آباد از نزدیکی روابط میان کابل و دهلی جدید نگرانی دارد؟


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره های خود را در مورد سفر راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان به کابل و سی و ششمین سالروز تجاوز شوروی سابق بر افغانستان نوشته اند.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در مطلبی تحلیلی به سفر راحیل شریف به کابل اشاره کرده و پرسیده است که آیا اسلام آباد از نزدیکی روابط میان کابل و دهلی جدید نگرانی دارد یا نه؟

در مطلب گفته شده که پروسه صلح و بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد اجندای اصلی گفتگوی راحیل شریف را با مقامات افغان تشکیل می‌دهد.

نویسنده مطلب نوشته است که پاکستان همواره از گروه های تروریستی پشتیبانی کرده و از موضوع صلح به حیث آله فشار علیه افغانستان استفاده کرده است.

به باور نویسنده مطلب اگر پاکستان پس از این نیز به حیله و نیرنگ اش همچنان ادامه دهد برعلاوه افغانستان، کشورهای منطقه نیز از آن دوری جسته و این کشور با انزوا روبرو خواهد شد.

جامعه باز

روزنامه غیر دولتی جامعه باز در سرمقاله اش نوشته است که اگر بی باوری های موجود میان کابل و اسلام آباد از میان برداشته شود، پاکستان خواهد توانست در افغانستان سرمایه گذاری کرده و نقش مثبت در این کشور بازی کند.

سرمقاله نویس می‌گوید که اکنون برای افغانستان این موضوع اولویت دارد تا از پالیسی تخریبکارانه پاکستان در این کشور جلوگیری صورت گیرد.

به باور سرمقاله نویس، پاکستان یگانه کشوری است که با مهارت خاص و بگونه همزمان گروه های تروریستی را تقویت کرده و هم توانایی مبارزه با این گروه ها را دارد.

سرمقاله نویس گفته است که اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده در پاکستان کشته شد و خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان مسلح نیز از این کشور به نشر رسید.

اما سرمقاله نویس می‌گوید که جامعه جهانی تا هنوز نیز بر پاکستان فشار های لازم وارد نکرده است.

چراغ

روزنامه غیر دولتی چراغ در سرمقاله اش به تجاوز قشون سرخ بر افغانستان اشاره کرده و نوشته است که سی و شش سال پیش از امروز نیروها و تانک های شوروی سابق در شهر کابل دیده شد و این روز به صفت یک روز سیاه در تاریخ این کشور ثبت گردید.

سرمقاله نویس گفته است که افغان ها در آن زمان بر ضد تجاوز نیروهای شوروی سابق دست به قیام و مبارزه زدند و جهان را از شر کمونیزم نجات دادند اما به باور سرمقاله نویس جهانیان به قربانی افغان ها در این مورد ارج نگذاشتند.

انیس

و روزنامه دولتی انیس نیز سرمقاله اش را به همین موضوع اختصاص داده و نوشته است که شش جدی یا روز تجاوز قشون سرخ بر افغانستان روز فراموش ناشدنی است.

سرمقاله نویس نوشته است که حامیان شوروی سابق شش جدی را روز خوب می‌دانند اما سرمقاله نویس گفته است که پس از این روز هرج و مرج در افغانستان وجود داشته و این کشور با چالش های جدی روبرو است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG