لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

اکنون زمان آن نیست که افغانستان تنها رها شود


یک تعداد از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود مطالبی را در مورد جنگ ها در ولایت هلمند به نشر رسانده اند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود به حالات اخیر افغانستان اشاره نموده می‌نویسد اکنون زمان آن نیست که افغانستان تنها رها شود.

نویسنده‌گان نشریه که یکی از آنها سابق سفیر امریکا در افغانستان رانلد نیومن می‌باشد می‌نویسند افغانستان در سال ۲۰۱۶ به چالش های زیاد مواجه خواهد بود که سرمایه گزاری امریکا را در بخش امنیتی این کشور به خطر رو به رو می‌سازد.

نشریه می‌افزاید قوای افغانستان حتی الامکان سعی دارند که مانع پیشرفت طالبان شوند و توانستند در کندز و غزنی حملات طالبان را به عقب برگردانند، اما یک قوه زمینی قدرتمند نمی‌تواند خالیگاه هوایی، نارسایی های اکمالاتی و عدم استخبارات خوب را پر کند.

عملیات موثر هوایی می‌تواندعملیات طالبان را در افغانستان بر هم بزند، اما فعلاً یگانه تهدید، طالبان نیستند بلکه گروه داعش هم افراطیان را دور خود جمع کرده و منبع تهدید در افغانستان شده است.

نشریه فارن پالیسی به مشکلات کنونی افغانستان جداگانه اشاره نموده و در نهایت نوشته است که وضعیت در افغانستان نباید تماماً منفی ارزیابی شود، زیرا پیشرفت های هم در این کشور وجود دارد از جمله در ساحه در آمد اقتصادی، مبارزه با فساد اداری، سهلوت در راه سرمایه گذاری و غیره.

به نوشته نشریه بر عکس عراق و سوریه شورشیان در افغانستان نه صحنه سیاسی و نه میدان جنگ را در کنترول خود دارند.

نشریه می‌نویسد برای محدود ساختن بیشتر بحران این کشور اقدامات بیشتر نیاز است اما این تصمیم گیری ها و اقدامها هم اکنون باید عملی شوند، نه زمانی که بحران انفجار کند و از کنترول خارج گردد.

با در نظر داشت این حالت به نوشته نشریه قوای امریکا و ناتو نباید توجه را به افغانستان کمتر کنند و زمان آن نیست که افغانستان تنها رها شود.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود می‌نویسد که قوای بریتانیا با عجله به هلمند رفتند تا به قوای افغان کمک کنند.

در حالی که ماموریت نظامی امریکا و ایتلاف در افغانستان خاتمه یافته ولی وضعیت هلمند سبب شده است که قوای خاص کماندوی بریتانیا دوباره به اینجا بروند.

به نوشته روزنامه، هلمند که از نگاه مساحت بزرگترین ولایت افغانستان بشمار می‌رود هم برای طالبان و هم برای حامیان حکومت افغانستان اهمیت خاص و رمزی دارد.

وقتی که رئیس جمهور اوباما بقدرت رسید و تصمیم گرفت که تعداد عساکر کشورش را در افغانستان بیشتر می‌سازد، ولایت هلمند در قلب برنامه او قرار داشت و قوای بریتانیا هم کشنده ترین جنگ های خود را در این ولایت تجربه کردند.

به نوشته نیویارک تایمز برای طالبان نیز ولایت هلمند اهمیت حیاتی دارد زیرا هلمند بیشترین مواد مخدر افغانستان را تولید می‌کند که در آمد اصلی آنها را تشکیل می‌دهد و دوم هلمند با پاکستان سرحد مشترک دارد جایی که رهبری طالبان در آن مرکز دارند.

از سوی دیگر بزرگترین معدن سنگ رخام افغانستان در ولایت هلمند است که طالبان از آنهم بهره برداری می‌کنند.

از این رو به نوشته روزنامه سرنوشت ولایت هلمند برای هر دو طرف جنگ بسیار مهم می‌باشد.

XS
SM
MD
LG