لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

آیا نیروهای افغان می‌توانند باشنده‌گان کندز را حفاظت کنند؟


نشریه دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماره اخیر اش مطلبی را در مورد امنیت افغانستان به نشر رسانیده و در آن از نگرانی های باشنده‌گان ولایت کندز یاد کرده است.

نویسنده مقاله سوالی را مطرح می‌کند که آیا نیروهای افغان می‌توانند باشنده‌گان کندز را حفاظت کنند؟

به نوشته نشریه، کندز یک مثالی برجسته برای مشکلاتی است که نیروهای افغان بعد از خروج قوای بین المللی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ با آن مواجه اند.

به نوشته دیپلومات، کندز آخرین قرارگاه طالبان در سال ۲۰۰۱ بود و بعد از آن یکی از آرامترین شهرهای افغانستان محسوب می‌شد.

ولی به گفتهء مقاله، در چند سال گذشته ولایت کندز مثالی عمدهء برای کشمکش های جاری در افغانستان بین حکومت مرکزی و مقامات و زورمندان محلی شده است، کسانیکه خود را مقاومت گران علیه طالبان معرفی می‌کنند و از خود ملیشه هایی دارند ولی مردم محل آنها را به چشم یغماگران می‌بینند.

به نوشته دیپلومات، درگیری ها میان این افراد زورمند محلی و خشونتهای ارتکاب یافته از سوی آنها و تهدید و فشار های که آنها بر مردم محل وارد می‌کنند مایوسی های را ایجاد کرده و تنش های قومی را بر افروخته است که طالبان از آن بهره برده اند.

لانگ وار ژورنال

لانگ وار ژورنال نیز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده و از گزارش اخیر وزارت دفاع امریکا یاد کرده که می‌گوید، گروه تندرو القاعده در شمال و شمالغرب افغانستان فعالیت دارد.

بر اساس این گزارش، بعد از آغاز عملیات اردوی پاکستان علیه تندروان در وزیرستان شمالی، رهبران شبکه القاعده و دیگر جنگجویان وارد افغانستان شده اند.

به نوشته لانگ وار ژورنال این گزارش با گزارش قبلی وزارت دفاع امریکا در تضاد است که گفته بود به تاریخ هفتم اکتوبر در ولسوالی شورابک ولایت کندهار بر دو کمپ القاعده عملیات چهار روزهء نظامی صورت گرفت.

به نوشته نشریه، در گزارش اخیر وزارت دفاع امریکا آمده است که تنها یک کمپ القاعده در قندهار هدف قرار گرفته است.

دی هیل

روزنامه دی هیل چاپ امریکا در شماره اخیرش مطلبی را در مورد حضور داعش در افغانستان به نشر رسانیده و در آن به گزارش اخیر پنتاگون در مورد امنیت افغانستان که به روز سه شنبه منتشر شد اشاره کرده است.

به گفته این گزارش، داعش حال از مرحله ابتدایی و اکتشافی اش به مرحلهء انکشاف کرده است که برآلا، برای ایجاد یک اقامتگاهء امن علیه طالبان می‌جنگند.

روزنامه به بیانات پاول راین رئیس مجلس نماینده‌گان امریکا نیز اشاره کرده است که به روز سه شنبه حمایت اشرا از غور روی یک مجوز برای استفاده از قوه علیه گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه ابراز داشته و گفت که رئیس جمهور اوباما می‌تواند کمپاین نظامی اشرا علیه داعش بدون چنین مجوز هم به پیش ببرد.

به نوشته روزنامه، اداره اوباما می‌گوید، مجوز سال ۲۰۰۱ در مورد استفاده از قوه علیه القاعده در افغانستان را حفظ نموده است ولی شماری از اعضای کانگرس امریکا می‌گویند، این یک تمدید قانون است و کانگرس امریکا با اعلان نکردن جنگ علیه داعش از مسئولیت خود کناره گیری می‌کند.

XS
SM
MD
LG