لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

هافنگتن پوست: افغانستان را می توان با رشد اقتصادی نجات داد نه جنگ


روزنامه هافنگتن پوست چاپ امریکا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان افغانستان را می توان با رشد اقتصادی نجات داد نه جنگ.

به نوشته روزنامه اداره رییس جمهور اوباما این را خوب می داند که سقوط افغانستان عواقب تعین کننده بر منافع امریکا دارد ولی باز هم بر عوض اینکه توجه را به رشد اقتصادی افغانستان جلب کند راه جنگ را در آن پیش گرفته است.

روزنامه می افزاید اعلان یک پلان مارشال به افغانستان با کمک جامعه جهانی میتواند تاثیرات کوتاه مدت بر اذهان مردم داشته باشد و در دراز مدت افغانستان به یک رشد منظم اقتصادی نیاز دارد تا مردم آن به آینده امیدوار شوند.

در مطلب روزنامه آمده است که در افغانستان در گذشته امکانات زیاد اقتصادی وجود داشت که میتوان آنرا دوباره احیا کرد. بطور مثال افغانستان یک زمانی میوه خشک و تازه به خارج صادر می کرد و شبکه های زراعتی آن در هلمند، ننگرهار و ولایات شمالی، این کشور را به سبد میوه و سبزیجات و مواد خوراکی تبدیل کرده بود که در سالهای جنگ زمین های زراعتی و درختان میوه از بین رفتند و جای آن را کوکنار گرفت.

به نوشته روزنامه در سال 2007 هرچند افغانستان یک بخش کوچک تولید میوه را احیا کرد بازهم درآمد آن از این درک بیش از 113 میلیون دالر بود.

در شبکه صناعتی هم افغانستان فابریکه های نساجی، سمنت، تولید شکر و تولید برق داشت که افغانستان را به پای خودش استاد کرده بود. از سوی دیگر نظر به تخمین های اخیر اداره سروی جیالوژی امریکا افغانستان به ارزش یک هزار میلیارد دالر ذخایر طبعی دارد که با اندک کار می توان استخراج آن را آغاز کرد.

در ساحه ترانسپورت افغانستان به آب راه ندارد ولی این کشور در مرکز آسیای میانه قرار گرفته و کشورهای مانند ایران، پاکستان چین و جمهوری های آسیای مرکزی شوری سابق را با هم وصل می کند.

روزنامه هفنگتن پوست می نویسد این درست است که امنیت اهمیت حیاتی دارد ولی توجه به اقتصاد می تواند افغانستان را با امن و با ثبات هم بسازد. به نوشته روزنامه توجه به رشد اقتصادی برای افغانها یک امید و امکانات تازه را مهیا می سازد و زمینه رفاه و مدرن شدن افغانستان را نیز فراهم می گرداند که حتی می تواند این کشور را برای ممالک دیگر منطقه مودل یا نمونه بسازد.

به نوشته هافنگتن پوست رهبری جهانی امریکا نمی تواند ناکامی را در افغانستان قبول کند و برای نجات کشور ناکام افغانستان امریکا باید رهبری واقعی خود را نشان بدهد.

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان یک قوماندان مهم طالبان پاکستان در افغانستان کشته شده است.

به نوشته روزنامه قوماندان طالبان خان سعید که به سنجا معروف بود در حمله یک طیاره بی پیلوت امریکایی در سرحدات افغانستان با پاکستان کشته شده است.

روزنامه می افزاید سنجا کسی بود که بعد از کشته شدن حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستان انشعاب کرد و رهبری موالانا فضل الله را قبول نکرد. سنجا می گفت که رهبری نو طالبان گمراه شده است و او بشکل مستقل فعالیت خود را ادامه میدهد.

روزنامه از قول یک قوماندان طالبان پاکستانی نوشته است که می گوید اگر کشته شدن سنجا تایید شود نبود وی ضربه بزرگی برای طالبان پاکستان و طالبان افغان بشمار خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG