لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

تبصره نیویارک تایمز روی گروگان گیری سرنشینان یک هلیکوپتر در فاریاب


نیویارک تایمز:

روزنامهء نیویارک تایمز مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده است: نظامیان افغان و خارجی ها پس از ورود به منطقهء تحت کنترول طالبان گروگان گرفته شدند.

درین مطلب روی نشست اضطراری هلیکوپتر حامل این نظامیان و اسیر شدن آنها تمرکز شده است.

روزنامه می‌نویسد، هرچند در باره جزییات این رویداد و گروگان ها جزییات زیاد نشر نشده است.

اما به نوشته روزنامه، پس از نشست اضطراری این هلیکوپتر در ولایت فاریاب، خبر کشته شدن حد اقل ۳ سرباز افغان در نتیجهء تبادل آتش با طالبان پخش شده است.

نیویارک تایمز به وضعیت امنیتی فاریاب هم نظری افگنده و نوشته است، حملات طالبان در سال روان در افغانستان زیاد شده و طالبان کنترول شماری از ولسوالی های این ولایت را در دست گرفته اند.

به نوشته روزنامه، تهدید های جدی که متوجه فاریاب شده، حتی معاون اول رئیس جمهور را مجبور ساخت تا یکبار دیگر به این ولایت برود و از عملیات تصفیوی در فاریاب نظارت کند.

نیویارک تایمز می‌نویسد، پس از بازگشت جنرال دوستم به کابل و سقوط شهر کندز برای مدتی به دست طالبان، روحیه تندروان بازهم بلند رفت و کوشش کردند تا میمنه، مرکز فاریاب را تصرف کنند.

اما به نوشته روزنامه، در نتیجه فعالیت ملیشه های محلی و حملات هوایی نیروهای امریکایی، این تندروان عقب رانده شدند.

نیوز ویک:

مجله نیوز ویک مطلبی را در مورد حمله هوایی نیروهای امریکایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز نشر کرده است.

به نوشته مجله، مقام های که در این باره تحقیق کرده اند گفته اند که اشتباه انسانی و مشکلات تخنیکی و کاستی ها در طرزالعمل از عوامل اساسی بمباران ماه گذشته این شفاخانه اند.

مجله می‌نویسد، این حمله که در سه آکتوبر اجرا شد و ۳۰ قربانی گرفت و نزدیک به ۴۰ زخمی برجا گذاشت، از سوی سازمان داکتران بدون سرحد جنایت جنگی خوانده شده است.

گاردین:

روزنامه گاردین مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده است: زنان افغان برای دریافت حقوق مساوی و مصونیت خود جان های شان را به خطر می‌اندازند.

روزنامه به قتل بیرحمانهء شماری از زنان در افغانستان اشاره کرده است.

به نوشته روزنامه، این قتل ها که مردم سرتا سر کشور را خشمگین ساخته و تظاهرات را در پی داشته، جنبش سرتا سری حقوق زنان را تقویت کرده است.

اما روزنامه می‌نویسد، که با این همه، این جنبش در حالی با چالش های بزرگ روبرو است که زنان در افغانستان با رسم و عنعنات ناپسند دست و پنجه نرم می‌کنند.

گارین می‌نویسد، طالبان که در میدان جنگ به پیشرفت دست یافته اند، حملات مرگبار را بر فعالان حقوق زن افزایش داده اند.

XS
SM
MD
LG