لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

سرنوشت: حقیقت یابی سقوط کندز یا پنهان کردن آن!


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره های خود را به عوامل سقوط شهر کندز که از سوی کمیسیون حقیقت یاب برجسته شده است اختصاص داده اند.

هیواد:

روزنامه دولتی هیواد در صفحه نخست اش نوشته است که گزارش کمیسیون حقیقت یاب سقوط شهر کندز در دوصد صفحه تهیه و به ریاست جمهوری سپرده شده است.

هیواد به نقل از امرالله صالح رییس این کمیسیون نوشته است که مدیریت ضعیف از عوامل مهم سقوط شهر کندز بدست طالبان بوده است.

هیواد گفته است که در این گزارش به همه جوانب این قضیه پرداخته شده و امرالله صالح از رییس جمهور خواسته است تا براساس این گزارش بی طرف در مورد اجراآت کند.

سرنوشت:

روزنامه غیر دولتی سرنوشت نیز سرمقاله اش را به همین موضوع اختصاص داده و نوشته است که حقیقت یابی رویداد سقوط شهر کندز بدست طالبان یا پنهان ساختن آن.
سر مقاله نویس نوشته است که کمیسیون حقیقت یاب سقوط شهر کندز را دسیسه ندانسته بلکه ضعف در رهبری، خلا در ساختارها، پیچیده‌گی در سیستم و عدم استفاده درست از امکانات نظامی را از عوامل عمدهء سقوط این شهر خوانده است.

سرمقاله نویس می‌گوید که پیش از این بر کمیسیون حقیقت یاب اتهاماتی وارد شده که گویا برای بدست آوردن امتیازات از حکومت اعلام نتایج بررسی هایش را به تعویق انداخته است.

به باور سرمقاله نویس، چگونگی نتایج کمیسیون حقیقت یاب نشان میدهد که از حقایق در این موضوع چشم پوشی شده و ممکن معامله های نیز صورت گرفته باشد.

ویسا:

روزنامه غیر دولتی ویسا در سر مقاله اش این پرسش را مطرح کرده که آیا در سقوط شهر کندز به جز از امریکا همه ملامت بودند؟

سرمقاله نویس گفته است که گزارش کمیسیون حقیقت یاب نشان میدهد که در توطئه سقوط شهر کندز به استثنای امریکا شبکه استخباراتی پاکستان،شورای امنیت ملی افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور همه دخیل بوده اند.

سرمقاله نویس ویسا نوشته است که در گزارش کمیسیون حقیقت یاب به امریکا برائت داده شده درحالیکه تا هنوز حکومت ایالات متحده درباره حمله بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در شهر کندز گزارش اش را نشر نکرده است.

آرمان ملی:

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی در سرمقاله اش نوشته است که ممکن در گزارش کمیسیون حقیقت یاب ملاحظات سیاسی و سلیقوی وجود داشته باشد اما گفته است که حکومت باید پیشنهادات معقول این کمیسیون را در نظر گرفته و اجراآت لازم انجام دهد.
به باور سرمقاله نویس این گزارش نباید مانند گزارش های کمیسیون های پیشین در الماری های ارگ پوسیده شود بلکه حکومت وحدت ملی باید در روشنی آن اقدام کرده و راه اصلاحات و عدالت را در پیش گیرد.


نسیم شفق

XS
SM
MD
LG