لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

امریکایی ها در افغانستان بعد از ختم ماموریت جنگی هم کشته می‌شوند


واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شمارهء اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "امریکایی ها در افغانستان در حملات بعد از ختم ماموریت جنگی هم کشته می‌شوند."

روزنامه می‌نویسد جنگ امریکا در افغانستان به سال ۱۵ هم داخل می‌شود، ولی با پایان ماموریت جنگی این کشور در افغانستان هنوز هم اتباع امریکایی در افغانستان تلف می‌شوند.

روزنامه، داستان کریسی دیوسیک خانم امریکایی را به نشر رسانده که با هیجان برای کمک به سربازان امریکایی به افغانستان رفت ولی ماموریت نظامی نداشت و او هر روز از فاصله بیش از ۱۲ هزار کیلومتر با خانواده خود صحبت می‌کرد، اما در تابستان گذشته حالات تغییر کرد زیرا این مادر کلان ۵۴ ساله در داخل بگرام هدف راکتی قرار گرفت که از سوی طالبان فیر شده بود.

واشنگتن پست

روزنامهء واشنگتن پُست می‌نویسد، هر چند ماموریت نظامی در افغانستان خاتمه پیدا کرده است ولی هم اکنون تعداد سربازان و قرار دادی های نظامی امریکا در افغانستان بیش از دو برابر قوای می باشد که امریکا علیه گروه داعش در عراق و سوریه بکار می‌برد.

روزنامه می‌افزاید، هر چند این افراد دیگر عملاً در جنگ قرار ندارند، ولی قربانی می‌شوند و از آغاز سال جاری تا کنون ۱۵ امریکایی در افغانستان کشته شده اند که البته ۵ تن آنها در جنگ از بین رفته اند و علاوه بر آن ۶۳ امریکایی در همین سال در افغانستان زخمی شده اند.

نیشنل انترست

نشریهء نیشنل انترست در شمارهء اخیر خود یک موضوع دیگر را عنوان قرار داده است که آنهم به افغانستان ارتباط می‌گیرد.

نشریه در مطلبی تحت عنوان عساکر اجیر افغان و پاکستانی در ایران مطلبی را به نشر رسانده است. در مطلب آمده است که ایران از مهاجرین افغان سوء استفاده کرده و با تهدید و تطمیع آنها را به جنگ سوریه می‌فرستد.

به نوشته نشریه تعداد جنگجویان اجیر افغان و پاکستانی در سوریه و عراق که بر علیه گروه داعش هم می‌جنگند دو برابر افرادی می‌باشند که از امریکا و اروپا به این جنگ فرستاده شده اند.

به نوشته نیشنل انترست تعداد مهاجرین شیعه افغان که به این جنگ می‌روند خیلی زیاد می‌باشند و ایران در آینده هم برای آنها پلان دارد، زیرا وقتی که این افراد دوباره از جنگ بر می‌گردند ایران می‌خواهد طوری دیگری از آنها استفاده کند.

به نوشته نشریه، ایران در تلاش گسترش نفوذ خود در منطقه می‌باشد و از این طریق می‌‎خواهد یک گروه را در منطقه تشکیل بدهد تا از منافع ایران حمایت کند.

از سوی دیگر برگشت این افراد به افغانستان می‌تواند در برابر تهدید که ایران از حضور قوای امریکا در افغانستان حس می کند، یک نوع مقاومت بشمار برود.

به نوشته نشریه با بیرون شدن قوای امریکا از افغانستان ایران می‌خواهد با تشکیل یک قوه مانند حزب الله در افغانستان خالیگاه قدرت را پُر کند و نفوذ خود را در این کشور گسترش بدهد.

XS
SM
MD
LG