لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۸

ازبیکستان وضعیت افغانستان را به چه نظر می بیند؟


در حالیکه فعالیت گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در افغانستان اخیراً کشورهای آسیای مرکزی و روسیه را نگران ساخته است، انستیتوت مطالعات صلح و جنگ روز گذشته تحلیلی را در مورد عکس العمل حکومت ازبیکستان در برابر این تهدید نشر کرد.

نویسده این مقاله می گوید، ازبیکستان احتمالاً در همکاری های منطقه ای موقف نرم را اختیار کند، اما از ایجاد یک پیمان بر ضد فعالیت های داعش خود داری خواهد کرد.

انستیتوت مطالعات صلح و جنگ در این مطلب خود می گوید، امکان دارد که تاشکند در برابر تهدیدی که از سوی داعش در افغانستان متوجه کشور های همسایه آسیای مرکزی و یا هم روسیه که در حال حاضر با این گروه تندرو در مبارزه است روش همکاری را ترجیح دهد.

فابیو اندیو استاد پوهنتون هنکیانگ در سیول در مصاحبه با مرکز تحقیقاتی صلح و جنگ روی اینکه ازبیکستان وضعیت جاری در افغانستان را به کدام نظر می بیند و این وضعیت روی روابط با همسایه های این کشور چی تاثیری را بجا خواهد گذاشت، صحبت کرده است.

فابیو اندیو در مورد حضور و گسترش فعالیت نهضت اسلامی ازبیکستان، گروه داعش و دیگر گروه های شورشی در شمال افغانستان و اینکه کدام یکی از این گروه ها بیشتر فکر رسیدن به آسیای مرکزی را دارند سخن گفته است.

وی بدین باور است که گروه های دیگر اجندای بین المللی دارند و خلافت اسلامی را در سطح جهان می خواهند، اما طالبان فقط خواهان یک دولت اسلامی در داخل افغانستان اند.

اندیو می گوید، با در نظر داشت ناامنی در سرحدات مشترک میان افغانستان و تاجیکستان و بنابر ضعف تاجیکستان ممکن ازبیکستان و ترکمنستان همکاری ها میان شان را وسعت بخشند.

روزنامه دی هیل در یک مطلب که در صفحه انترنتی خود نشر کرده از سروی اخیر که از سوی ایشیا فوندیش صورت گرفته است یادآور شده است.

بر اساس این سروی اعتماد افغان ها بالای حکومت به پایین ترین سطح اش رسیده است.

روزنامه می نویسد، با وجود نا امنی های چندین ساله، باز هم مردم افغانستان به حکومت جدید افغانستان امیدوار بودند اما به باور روزنامه دی هیل، این همه امیدواری ها امسال از بین رفت.

روزنامه می افزاید، دلایل از بین رفتن امیدواری ها حیران کننده نیست زیرا مدتی زیاد از حکومتداری وحدت ملی نمی گذشت که شهر کندز بدست طالبان سقوط کرد، به خلیل فیروزی که نُه صد میلیون دالر امریکایی از کابل بانک قرضدار است اجازه داده شد که پروژه یک شهرک را عملی کند، بحران امنیتی و اقتصادی وجود دارد و یک کشوریکه در برابر یک دشمن قاطع قرار دارد تا هنوز وزارت دفاع آن از سوی سرپرست اداره می شود و کشوریکه شعارهای مبارزه با فساد اداری و حاکمیت قانون را میداد تا کنون څارنوال ندارد.

XS
SM
MD
LG