لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

لاس آنجلس تایمز: اعتماد افغان‌ها به آینده کشورشان رو به کاهش است


لاس آنجلس تایمز

روزنامه لاس آنجلس تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان اعتماد مردم افغانستان به آینده کشورشان بازهم رو به کاهش است.

به نوشته روزنامه بعد از یک دهه در یک سروی سالانه افکار مردم معلوم شده است که تعداد زیاد مردم افغانستان ترس دارند که کشورشان به جهت درست در حرکت نیست.

لاس آنجلس تایمز به یک سروی موسسه ایشیا فوندیشن اشاره می کند که در آن گفته شده است بیش از ۵۷ فیصد مردم افغانستان که در این سروی اشتراک کرده اند به این باوراند که کشورشان مسیر درست را طی نمی کند و بیش از ۶۷ فیصد آنها در مورد امنیت شخصی خود نگرانی دارند.

به نوشته روزنامه کاهش امید مردم بیشتر به آن مربوط می شود که بیکاری در افغانستان زیاد شده، امنیت بدتر گردیده و رییس جمهور اشرف غنی در یک سال حکومت خود نتوانسته با فساد اداری درست مبارزه کند.

روزنامه از قول نماینده ایشیا فوندیشن در کابل عبدالله احمدزی نوشته است که می گوید، نتایج این سروی نمایانگر یک نوع بی اعتمادی در مورد توانایی های حکومت می باشد.

روزنامه می افزاید یکی از دلایل اینکه تعداد زیاد جوانان و افراد چیز فهم از شهرها بخارج مهاجرت می کنند همین مشکلات است.

روزنامه لاس آنجلس تایمز از قول احمدزی می نویسد که گفته است، این سروی یک موضوع دیگر را نیز واضح ساخته است که جامعه بین‌المللی و کشورهای همجوار افغانستان در منطقه در مورد مبارزه افغانستان برای رسیدن به صلح و ثبات باید از استقامت و حوصله کار بگیرند و کمک های خود را به افغانستان دوام بدهند.

هافینگتن پوست

روزنامه هافینگتن پوست در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد یک دختر فعال حقوق در افغانستان که در وقت طالبان با پوشیدن لباس بچه گانه به مکتب می رفت.

روزنامه می نویسد، وقتی که طالبان تعلیم دختران را منع کردند، شبانه بسیج راسخ شش ساله بود و او با پوشیدن لباس بچه گانه حیات خود را در خطر انداخته و مخفیانه به مکتب می رفت.

اکنون که ۱۴ سال از سقوط طالبان گذشته شبانه هنوز هم خاموش ننشسته و به کمک در تعلیم دختران دوام میدهد.

او یک مکتب دخترانه را سرپرستی می کند. شبانه که اکنون ۲۵ ساله می باشد به روزنامه هافینگتن پوست گفته است هر چند بعد از سقوط طالبان میلیون ها دختر افغان بدرس مشغول شده اند، اما بازهم بسیاری از دختران بخاطر کمبود بیش از حد معلمین از تعلیم محروم هستند.

شبانه که روز سه شنبه در یک کنفرانس بنیاد تامس رویترز در مورد حقوق زنان صحبت می کرد گفت، او یکی از دختران خوشبخت بود که تمام خانواده اش از او حمایت می کردند تا تعلیم خود را ادامه بدهد، ولی به گفته او تعداد زیاد دختران افغان مخصوصاً در مناطق خارج از شهرها از چنین یک حمایت بهره مند نمی باشند.

XS
SM
MD
LG