لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

انیس: پاکستان با اظهارات بی اساس از واقعیت‌های تلخ فرار می‌کند


نیاز به صلح در افغانستان، نقش پاکستان در موفقیت آن و اظهارات مقامات افغان در باره وضعیت امنیتی مهمترین مطالب و تبصره‌های روزنامه های چاپ امروز کابل را تشکیل می‌دهند.

انیس

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله اش نوشته است که پاکستان با اظهارات بی اساس از واقعیت‌های تلخ فرار می‌کند.

سرمقاله نویس به اظهارات مشاهد حسین رییس کمیته امور دفاعی سنای پاکستان اشاره کرده که گفته است، طالبان دشمنان آنان نبوده و طالبان موجود در پاکستان تهدیدی برای اسلام آباد نیستند.

سرمقاله نویس گفته است که این سخنان آقای حسین در حالی مطرح می‌شود که نوازشریف صدراعظم پاکستان نیز در جریان سفر اخیرش به ایالات متحده گفت که آنان نمی‌توانند، همزمان طالبان را هم بکشند و هم به میز مذاکره حاضر کنند.

سرمقاله نویس این اظهارات مقامات پاکستانی را حمایت آنان از طالبان خوانده و گفته است که هدف طالبان تنها سرنگون کردن حکومت افغانستان است.

سرخط

روزنامه سرخط نیز سرمقاله اش را به همین موضوع اختصاص داده و به نقل از عاصم بجوا سخنگوی ارتش پاکستان می‌نویسد که گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح پس از نشر خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان متوقف گردید.

سرمقاله نویس گفته است که خواست پاکستان این بود که خبر مرگ ملا محمد عمر باید تا زمان موفقیت پروسه صلح پنهان نگهداشته می‌شد.

به باور سرمقاله نویس، پاکستان به بهانه گفتگوهای صلح می‌خواست حکومت افغانستان را به دنبال نخود سیاه بفرستد اما مقامات افغان در فرصت مناسب مرگ ملا محمد عمر را افشا کردند.

سرمقاله نویس سرخط نوشته است، هرگاه پاکستان با فشار های جهانی روبرو شود و یا هم موضوع امتیازات اش مطرح گردد از پروسه صلح افغانستان حرف می‌زند.

چراغ

روزنامه غیر دولتی چراغ در مطلبی این اظهارات عبدالله عبدالله رییس اجرائیه را به نشر رسانده که گفته است، با توجه به تهدیدات داعش نیروهای امنیتی افغان باید تجهیز شوند.

در مطلب به نقل از آقای عبدالله گفته شده که حملات اخیر در فرانسه نشان داد که داعش فراتر از افغانستان برای تمام جهان تهدیدی بزرگ به شمار می‌رود.

سرنوشت

روزنامه غیر دولتی سرنوشت در مطلبی می‌نویسد که پس از حملات پاریس شرایط زنده‌گی بر افغان‌ها و مسلمانان دیگر در اروپا سخت شده است.

نویسنده مطلب گفته است که شرایط پناهنده‌گی در اروپا نیز برای افغان‌ها دشوار شده و در مطلب به نقل از افغان‌های مقیم کشورهای اروپایی آمده است که زنده‌گی شان نسبت به سابق تلخ گردیده است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG